sobota 14. července 2012

Aforismy od Zdeňky

K mým oblíbeným autorkám patří Zdeňka Ortová. Ani si už nevzpomínám, kdy jsem si od ní poprvé něco přečetla. A hlavně proč. Pokud vím, nikdo mi ji nedoporučil. Nejspíš jsem ji v knihovně jen tak zahlédla. Autorka zábavných fejetonů je knihovnice, jak se dozvíte při čtení některých z nich. Stejně jako u Rudolfa Křesťana se při čtení těchto drobných povídek opravdově bavím.

Nyní jsem zjistila, že píše také aforismy. A když byla k dispozici jedna z jejích knih, sáhla jsem po ní. Jmenovala se Miniaturní neřesti aneb Pokoušení aforismy. Nezklamala. Na pouhých osmdesáti stránkách je umístěna spousta legrace, ale také některé velké pravdy, jak už to u aforismů bývá. Upřímně autorku obdivuji, protože netuším, jak bych takový aforismus vytvořila. Vlastně jsem se o jeden pokusila:

Muž,
který tvrdí, že by zvládl uspokojit dvě ženy,
obvykle nesvede potěšit ani jedinou.
Hledá pouze alibi, proč vše dělá polovičatě.

A teď raději od někoho zkušenějšího ;-).

K dobrým nápadům má prozíravý člověk vztah jako k bohatému sirotkovi – snaží se je rychle adoptovat.
Nejhorším manželem je lev salónů – ve společnosti si natřásá hřívu a doma řve.
Skutečný génius se radí málokdy, protože nemá s kým; skutečný hlupák se neradí nikdy, neboť nemá proč.
Nechce-li čtenář odejít z knihovny roztrpčen a s prázdnou, měl by být vybaven alespoň zběžnými informacemi o autorech. Požadujete-li například neustále něco nového od Shakespeara, nejedná se o neochotu knihovnice.

Žádné komentáře: