pátek 9. prosince 2016

Apríl v prosinci?

Kdo mě znáte, možná víte, že jsem proti EET (elektronické evidenci tržeb, kdyby někdo nevěděl ;-), nebo až se to za pár let zase s velkou slávou či tichem zruší). Proč? Hlavních důvodů mě napadá hned několik - zvyšování elektrické spotřeby (o málo, ale plošně), zvýšení byrokracie a nákladů pro malé a střední podniky - i tak je v ČR podnikání dost na hovno. Chtěla jsem to zkusit, ale než bych se prokousala všemi zákony - daňovými, obchodním, který se pro jistotu relativně nedávno změnil, občanským, reklamacemi (na e-shopu je to výrazně déle), účetnictvím a odvody, pojištěním zdravotním a sociálním a vším dalším, co mě ještě nenapadlo k provozovně, smlouvám o dílo a dalším. Navíc další otázka zní proč? Proč EET ano? Jaké má výhody? Údajné snížení podvodů. Ale neříkejte! Český vynalézavý člověk, že by si nenašel cestičku? Za komunismu jsme si vyráběli kdesi cosi, pašovalo se, teď se dělají tunely (finanční), daňové podvody atd., takže můj názor je, že kdo chce podvádět, ten vždycky vymyslí jak. Cílem tedy je co nejvíce mu to znepříjemnit, ale naopak nestěžovat život těm, kteří budou podvádět až ve chvíli, kdy se bude rozhodovat - podvod nebo smrt hlady. Kdy třeba lidi nejmíň podváděj? Když není důvod, když získaj strašně málo... takže jeden z bodů je zjistit, proč někoho podvádění láká. Nemáme třeba trochu moc velké daně? 

A druhá varianta, kdy si každý zváží, zda podvádět nebo ne je taky známá už snad z antiky - když jsou tresty takové, že z nich mrazí. Když zloději uříznete ruku, může krást a být při tom chycen pouze dvakrát. Jasný, ne? ;-) Teda zrovna proti řezání ruky jsem, ale jako exemplární příklad to stačí. Trest může být jakýkoliv - od mnohonásobně vyšší pokuty než jaký byl zisk (včetně nucených veřejných prací při nesplacení) po veřejné zostuzení (reality show hoď si blátem po svém zloději...). No, to by u nás asi moc neprošlo.

Takže za mě EET rozhodně ne. Ještě jsem zapomněla říct, že když vypadne proud (nebo se bude v budoucnu výrazně zdražovat), budou z toho další náklady a potíže. Zajímal by mě finanční přínos. No, páni ministři, teď byste se měli pochlapit. Kolik takový systém bude stát daňové poplatníky? O kolik více se vybere na daních v každém jednotlivém roce? Kdo se o systém bude starat, nebude to nová díra na peníze jako OPEN card, které taky začínaly s velkou slávou a kde je jim dneska konec? Kolik stojí všechny brožurky, zavádění, školení? Budou potřeba noví úředníci, aby to kontrolovali?

Samotné EET mě ale nedráždilo dost na to, abych o něm psala článek, ale dneska jsem náhodou našla kusé informace o účtenkové soutěži. Nevím, jestli tomu správně rozumím. Lidi budou sbírat účtenky v obchodech a posílat je na ministerstvo? Tam se v té kupě bordelu bude někdo brodit (o poštovném, papírech, ekologické zátěži nemluvím) a bude z toho losovat někoho, kdo dostane auto nebo pár milionů ze státních peněz? WTF! Dívám se do kalendáře. Píše prosinec. Zkusím papírovej, elektronické systémy někdy kecaj - další důvod, proč mít radši vše na papíře - a fakt jo. Je prosinec. Takže, jestli to správně chápu, peníze, které se možná, teoreticky, snad ušetří tím, že se poctivě vyberou daně od všech malých a středních, kteří toho moc nenakradou, i kdyby kradli všichni, na rozdíl od těch velkých tunelů, úplatných politiků a našvidlovaných veřejných zakázek, které nám žíly netrhají...? - tak tyhle peníze, kvůli kterým je tolik dohadů se nacpou do pochybné nesmyslné soutěže, kterou už si vyzkoušeli na Slovensku a po počátečním úspěchu to byl propadák? Asi jsem něco přehlídla. Když jsem si všimla, že ministerstvo financí - státní instituce - odmítá sdělit, kolik plánuje do soutěže dát, beru to jako automatickou povinnost zveřejňovat všechny informace o tom, kam jdou peníze z daní občanů! Možná jsem na konci článku přehlédla slovo „vtip“, haha, to jsem vás dostal nebo tak něco. Doufám, protože jinak tu máme opravdu Kocourkov.

4 komentáře:

Kamilek řekl(a)...

Přihlašování do loterie by mělo být online, tj. do nějakého formuláře (nebo mobilní aplikace) opíšeš údaje z účtenky (zejména 40 místný alfanumerický FIK bude chuťovka).

Pouze pro osoby, které nemají "přístup k internetu a moderním technologiím" (např. v obecní knihovně) plánuje ministerstvo ve spolupráci s nějakým partnerem zřídit síť asistenčních míst, kde by si tito lidi mohli účtenky zaregistrovat. Předpokládám, že ta síť bude pokrývat zejména menší obce a samoty, kde je problém s přístupem k internetu a ne se soustředit do větších měst, kde je spousta jiných možností... ;-)

Angelika řekl(a)...

Díky za komentář. Informován jako vždycky. :-) I tak ale musí být nějaký IT technik nebo někdo, kdo bude elektronický systém udržovat v chodu či kontrolovat.

Veber řekl(a)...

Smutné. Raději bych konstruktivnější článek a ne jen názor/nenázor na základě několika titulků, když o věci vůbec nic nevíš...(a ani sis ty články nepřečetla).

Angelika řekl(a)...

Díky za názor, píšu, jak nejlíp umím a to, co si myslím. :-)