sobota 1. května 2021

Prvomájová vycházka kolem Hlinska

Z jižního okraje Hlinska jsme vyrazili po červené turistické značce a zároveň po Lázeňské oddychové stezce do Svatojánských Lázní, kde se nachází kaple sv. Jana Nepomuckého a údajně léčivý pramen s radioaktivní vodou. Dříve tu dokonce stával lázeňský domeček, ale ten ve 20. století zničil požár. (zdroj: Mapy.cz čerpá z https://www.estudanky.eu/9644-studanka-pod-kaplickou

Kaplička

Cestou jsme si všimli zajímavých žlutých šneků, tak jsme je snad pět minut fotili. Jen poznamenám, že fotky obvykle vůbec neupravuji, natož barvu, takže takhle žlutí vážně byli. A byla jich všude na cestě spousta.

Žlutý nepřibarvený šnek

A na stromě jsou taky

Zastavujeme se u ohrady s ovečkama. Právě mají mladé, které velice srandovně mečí. I vesnička je malebná.

Plná ohrada oveček

Mláďátko pije od maminky

Jehňátka

Přežvykující maminka s pijícím klečícím jehnětem

Pokračujeme Cestou K. H. Borovského k Pomníku patronů české země. Pro mě je trochu nepochopitelné, proč jsou jimi Nepomucký, Antonín a Zdislava namísto klasického Václava! Ale pomník je krásný a fotíme si ho.

Pomník patronů české země
Směrem k vesnici Studnice se pasou tři koně, ale tam půjdeme později. Nejprve ulovíme kopec Na Krni (679 m n. m.) do Vrcholovky. Teprve pak pokračujeme do Studnice, kde obhlížíme vyřezávané sochy zřejmě místního umělce. Někdo má doma veverku, někdo hlavu jakéhosi Krakonoše a jinde vidíme vikinga. Zajímavostí je moderní kaple sv. Zdislavy, jejíž základní kámen vysvětil v Olomouci v r. 1995 papež Jan Pavel II. Nedaleko lovíme dnešní třetí kešku, celkem jich bude devět.

Kaple sv. Zdislavy ve Studnici

Ze Studnice se vracíme na Cestu K. H. Borovského a míříme ke dvěma nedalekým vrcholům. Nejprve vylezeme na Zadní Hradiště (682 m n. m.), které nás překvapí svou skalnatostí v jinak poměrně rovné krajině a následně na Přední Hradiště (693 m n. m.), odkud je též hezký výhled na Hlinsko a do celého okolí. Kolem teletníku se vracíme do Studnice a pokračujeme Starokupeckou cestou označenou v mapě jako Lázeňská oddychová stezka, kolem níž je v této části nově vysazená Lipová alej svobody. U jednotlivých stromků jsou jména sdružení nebo rodin, které si stromy zakoupily. Alej čítající 45 lip byla vysazena 28. října 2018 na připomínku 100 let republiky. Více najdete zde: https://chrudimsky.denik.cz/zpravy_region/v-hlinsku-vysazeli-lipovou-alej-jako-pripominku-100-let-republiky-20181029.html.

Další navštívenou zajímavostí byl pomník Jana Husa nad urnovým hájem. Sochu vytvořil v roce 1928 František Vlaimír Foit pro jihlavské náměstí, tam ale byla poškozena německými nacisty, proto byla i s podstavcem převezena, opravena a slavnostně odhalena až po 2. sv. v. zde. Pokračujeme zpět do Hlinska a uzavíráme to, čemu říkáme Kolo bláznů.

Pomník Jana Husa
V centru se pak pouštíme do luštění skautské multiny (keška), která nás vede po různých místech souvisejících se skautingem. Pak se jdeme podívat na skanzen Betlém v Hlinsku, seskupení starých roubenek.

Vidíme i dřevěné sochy z masopustního průvodu na druhé straně řeky Chrudimky. Ty připomínají, že Masopustní průvody s maskami na Hlinecku byly v roce 2010 zapsány na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Do tohoto seznamu z ČR patří například sokolnictví, loutkářství, modrotisk a od roku 2020 také ruční výroba vánočních ozdob z foukaných skleněných perel. Skanzen je teď samozřejmě zavřený, ale zajímavostí je, že jindy je zde možno vidět tkalce Josef Fider kterak zpracovává len, jenž si sám vypěstoval na Veselém kopci. Hned jsem si říkala, kde by ho asi tak vzal. Když jsem chtěla lněnou nit na paličkování koupit já, objednávala jsem si ji až kdovíodkud z Litvy. Sem tam se lněné vlákno najde v klubkách na pletení, ale obvykle bývají velice drahá. Prý čím víc se pere, tím je krásnější. Lněné látky jsou kromě chladivosti také pověstné mimořádnou mačkavostí, takže se obvykle kombinuje len s nějakým dalším materiálem. (Koincidence: dnes navštívíme Betlém v Hlinsku, zítra uvidíme v Toulavé kameře info o tomhle tkalci.)

Potom jedeme autem do malebné vesničky Zalíbené (pozor neplést s vesničkou Zalíbená, kterou najdete u Kutné Hory), v roce 2011 zde žilo 15 obyvatel. V obci je malá kaplička sv. Antonína. My vyrážíme na procházku k Malému Černému rybníku a studánce U Jedle. Zajímavostí je, že zde nenajdete žádný Velký Černý, protože ten byl zpět proměněn revitalizací zpět na rašeliniště s hloubkou až tři metry.