úterý 27. června 2023

Moje růžové muškáty

Není to tak dávno, co bych vám nevěřila, kdybyste mi řekli, že někdy začnu pěstovat muškáty. Nemám je ráda od školních let. Na základce jsme je totiž měli v oknech. Spousty červených muškátů. Třídní služba je musela zalévat. Asi jednou týdně. Kupodivu nějak naši péči přežily. Na střední ani na vejšce jsme kytky neměli. Nebo si to aspoň nepamatuju. Vynahrazujeme si to v našem téměř holčičím kanclu. Ne, že bych kytkám kdoví jak rozuměla (spíš sbírám moudra od ostatních), ale patřím k trojce s největší koncentrací zeleně všude na stole i v blízkém okolí. Ale zpátky k muškátům, zvaným čapí nosy nebo také pelargonie.

Do Evropy se nejspíš dostaly v roce 1600 z jižní Afriky. Ačkoliv existuje asi 300 druhů, přičemž nejčastěji se u nás pěstuje pelargonie páskatá (Pelargonium zonale). Některé druhy prý mohou vonět po citrusech, mátě, různém ovoci, nebo růžích. Zatoužila jsem po fialových po citronech vonících pelargoniích, protože mi uhynul řízek, který jsem dostala od jedné milé paní na loňských ateliérech. I když jsem je přesně takto objednávala v nedalekém zahradnictví, nemám nakonec ani fialové, ani po citronech vonící, ale stejně jsou krásné a mám z nich radost. A zjevně se jimi těší i nejrůznější maličký hmyz, který se stále motá kolem.

Muškáty v květináči
Jenom je to hrozně rozmazlená kytka. Chce spoustu vody – klidně i zalévat dvakrát denně – ale zároveň nechce mít přemokřeno. Taky chce být na sluníčku, ale může dostat úpal. Také je to rostlinka náchylná na škůdce, virózy a houbové choroby. O přezimování se zatím nestarám, tomu se mám věnovat až v srpnu.

A co vy? Máte muškáty? V oknech? Truhlících? Nebo dokonce na záhoncích? Nebo jste vzali na milost nějakou jinou neoblíbenou rostlinu z dětství?

Zdroj:

Pelargonie. Wikipedie: Otevřená encyklopedie. 24. 06. 2023. 1. 7. 2023, <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Pelargonie&oldid=22915105>.

Žádné komentáře: