úterý 6. června 2023

Nemocné kůzle/Bublina

To bylo tak. Přijela jsem domů z práce a manžel mi říká, že tchán byl krmit kozy a že je to nějaký špatný. Jak špatný, ptám se. Tak, že jedno kůzle má průjem, je celý špinavý, pokakaný a jen leží a nevstává. 

Moje původně dobrá nálada rapidně poklesla, přemýšlela jsem o nejhorším a taky jak je to možný. Tyhle věci přece nejdou tak rychle. To už jsme si zažili. Nejdřív ten průjem nějakou dobu trvá, pak je zvířátko slabý, ale ještě by mohlo jít zachránit nějakým odčervením – kdyby to nebylo jako letos, kdy nám na Lízu nic nezabírá – a až na závěr přichází dehydratace a úhyn. Ale to by mohlo trvat dva tři týdny jako u Richarda a ne, že včera nebo předevčírem byla obě v pohodě a zítra bude na márách. 

Po příjezdu jsme viděli obě mláďátka stát, pást se a tvářit se nevzrušeně. Nicméně tím se nenecháme zmást. S trochou námahy jsme je postupně oba odchytli a koukli jim na zadečky. Nic. Celkem čistá a šťastná kůzlátka. Bylo nám to trochu divné. Ale co, asi se mu něco zdálo. I když zrovna asi tohle splést nejde.

Říkám si, že si je pro jistotu pořádně prohlédneme ještě jednou. Kozička – dobrý. Kozlík – dobrý. 


Zvednu zrak a pohled mi padne na bílý flek na podestýlce. Vzpomenu si, že se říká, že ožralý vidí v deliriu bílý myši. Tak já asi kozu. Ale má to jeden háček: nic alkoholického jsem nepila. Pak mi to dojde...

„Melinda má kůzle!“ vykvíknu. 

Naše bílá koza Melinda má opravdu kůzle, i když pořád byla hubená a nevypadalo to, že by zabřezla. Domlouvali jsme se, že ještě počkáme jeden rok, a když to nepůjde ani potom, že holt bude k jídlu. Sice jsme ji koupili na chov a ne k jídlu, ale kdyby neměla mladý, nebyl by z ní zrovna užitek.

Prcek je samozřejmě celý zapatlaný od krve, i když teď už jenom na zadečku. Jinak je to nádherný heboučký ňuňásek. Vydezinfikujeme jí pupík a přistrkujeme ji k ceckům. Kromě toho, že je jinak celá bílá, má i pár lehoulince karamelových skvrnek. 

Rozhodnu se ji pojmenovat, protože mě rozčiluje, jak se o těch dvou malých od Lízy bavíme pořád jako o kozičce a kozlíkovi, těch malých a podobně. Když chci někomu ostříhat paznehty, zkontrolovat, že nemá průjem, nebo udělat něco dalšího, je fajn, když všichni přesně vědí, o kom je řeč. A protože její táta – Hekto – dělá místo mečení ty své divné zvuky: „Bu blu. Bu blu,“ napadne mě, že by se mohla jmenovat Bublina. Myslím, že se to k ní i celkem hodí, protože je to takový bláznivý třeštiprdlo, který se nás ještě měsíc bojí, protože tam jezdíme jenom krmit. 

Žádné komentáře: