pondělí 16. dubna 2012

O co se budu snažit v roce 2012

Kniha Gretchen Rubinové mě opravdu dostala! Vymyslela jsem si plány na rok 2012… vlastně jsem si znovu vyzkoušela celé to sáhodlouhé plánování, jak ho radil Hyrum W. Smith. Začala jsem Ústavou. Z té to všechno vychází. Jsou to základní hodnoty, které jsou pro vás důležité. Přemýšlím, jestli vám je tu mám sdělovat. Každý člověk má totiž tyto hodnoty jiné a já bych byla ráda, kdybyste se zamysleli nad těmi svými. Podle návodu již zmiňovaného Smithe jsem nad nimi přemýšlela asi tak sedm hodin, ale místo deseti nebo dvanácti jsem jich nakonec vyplodila asi dvacet.

Ústava tvoří základní kámen. Představuje to, co je pro mě v životě nejdůležitější, to, čeho si cením. Když je porušeno něco z mé ústavy, cítím se špatně, proto je důležité odhalit, co pro mě tolik znamená, že mě žere svědomí, když se tomu zpronevěřím. Představím vám alespoň některé body, abyste si mohli udělat představu:
  • Chci znát pravdu. Usiluji o spravedlnost.
  • Odpovědnost. Uvědomuji si, že jsem příčina.
  • Optimismus, víra, naděje. Vše brát s humorem.
  • Sebevědomí. Cílevědomost. Nevzdát se. Řešení.
  • Mám ráda přírodu. Spotřeba beze zbytků.
  • Tvořím. Kreativita.
  • Vzdělávám se. Méně kritizuji, více naslouchám.
  • Jsem sluníčko, nadšenec. Mám radost ze života.
Tohle je samozřejmě jen takový nástin. Nadpisy. Když si vytváříte vlastní ústavu, je dobré si to trochu rozepsat, abyste později věděli, co jste tím kdysi dříve mysleli. A samozřejmě je vhodné si sepsané hodnoty někde vystavit, abyste je pořád měli na očích. V průběhu života by se neměly moc měnit.

Pokud byste to chtěli vidět rozepsané, vypadá to asi takhle:
  • Mám ráda přírodu. Spotřeba beze zbytků. Uznávám přírodu jako něco většího než je člověk, vždyť my (lidé) nedokážeme vytvořit ani blbého brouka. Člověk se bez přírody neobejde, a tak se snažím žít v souladu s ní. Podle mě si za většinu pohrom může člověk sám. Usiluji o ekologii a šetrný přístup k životnímu prostředí. S tím souvisí i spotřeba beze zbytků, čímž myslím to, že se snažím produkovat co nejméně odpadu a využívat co nejvíce různých zbytků, ovšem ne za cenu ohrožení zdraví (př. prošlé potraviny). Vyvaruji se plýtvání.
  • Vzdělávám se. Méně kritizuji, více naslouchám. Učím se nové věci v různých směrech a oborech. Chci vědět o všem něco a ne být odborníkem jen na jednu oblast a jinak být mimo. Učím se, čtu i tvořím. Navštěvuji různé kurzy, ale učím se i od známých a přátel. Učím se skoro všechno. Učím se novým myšlenkám. Hledám nové prostory a možnosti práce i tvorby. Vnímám nové myšlenky. Méně kritizuji, více naslouchám. Nechybí mi nadšení pro novou věc.
Z Ústavy, základních hodnot, se vytváří dlouhodobé cíle. Tedy cíle na 3 až 5 let dopředu. Můžete to zkusit i na deset let, ale to už mi připadá trochu přehnané, neboť je to příliš velký časový horizont. A jen na málo věcí potřebujete 10 let. K mým strategickým cílům patří například:
  • Získat titul Ph.D. (Bod v ústavě: vzdělávání)
  • Vydat knihu. (tvorba)
  • Středně pokročilá znalost angličtiny a němčiny. (vzdělávání)
  • Přečíst 20 knih z Literárního vzdělávání. (vzdělávání)
  • Uspořádat výstavu vlastních výrobků. (vzdělávání)
Z dlouhodobých (strategických) cílů by se měly vytvářet taktické cíle. Tedy cíle pro tento rok. Tento postup vycházející z vašich hodnot by vám měl zaručit, že budete pracovat na tom, co je pro vás opravdu důležité, místo toho, abyste se věnovali nudné činnosti nebo věcem, které jsou sice důležité, ale pro někoho jiného než pro vás a vy se tudíž cítíte prázdní a vaše práce i činnost ve volném čase vás neuspokojuje. Příklady mých cílů pro tento rok:
  • Publikovat 3 články ve vědeckých časopisech.
  • Přečíst 10 knih z Literárního vzdělávání a 3 nové básníky.
  • Nastudovat 2000 nejfrekventovanějších anglických slov.
  • Uháčkovat si dlouhé šaty.
  • Vypracovat cvičení z Tréninku kreativity.
  • Napsat padesátku povídek.
  • Podívat se do neznáma.
  • Zkusit 5 nových věcí.
Při čtení Projektu štěstí jsem si dále určila, že se budu věnovat různým tématům, viz článek Téma měsíce. Existuje totiž mnoho věcí, které mě lákají a zajímají a ráda bych se jim blíže věnovala. Jsou to například čaj, time management, feng-šuej, zenbuddhismus, kreativita, taoismus, mentální mapování, astrologie a numerologie, psychologie, typografie a další nejrůznější obory.

Kromě ročních cílů jsem si navíc přidala na každý měsíc několik předsevzetí podle toho, kterému tématu se hodlám věnovat. V lednu jsem se zabývala (stejně jako Gretchen) zdravím a energií, v únoru láskou a přátelstvím, protože mi to přišlo vhodné k Valentýnu, v březnu se chci věnovat hrám, zábavě a smíchu. Chci skoncovat s nudou, ve které jsem objevila velkého nepřítele. (viz samostatný článek Nuda P. S.: Vřele doporučuji přečíst, protože je nebezpečnější, než si myslíte.) A v dubnu bych si ráda udělala pořádek. Ve všem a ideálně navždy. Další měsíce ještě nemám naplánované. Jednak proto, že jsem knihu musela vrátit do knihovny, a jednak proto, že je lepší si takovéto důležité body určit podle momentální potřeby.

2 komentáře:

Veber řekl(a)...

Zajímavé, ale něco takového bych asi sepsat nezvládla. U mě se nějak vše hodně mění:-D Každopádně fandím ať ti vše vyjde.

Angelika řekl(a)...

Je to trochu víc práce, to je pravda, ale zdá se, že to stojí za to. Minimálně si člověk v hlavě utřídí, co je pro něho skutečně důležité, a než na to zapomene, hodně mu to usnadňuje rozhodování a nemusí tolik stresovat kvůli spoustě věcí, které nakonec on sám vlastně za důležité ve svém životě nepovažuje.