čtvrtek 25. února 2016

Inovační den

Když jsem zjistila, že PhDr. Karel Červený MSc., MBA má kurz věnovaný kreativitě, hned jsem se na něj přihlásila. 

Lektorem a trenérem kreativity a inovačního myšlení je již 23 let, vlastní vzdělávací a personální agenturu Talent Innovation s.r.o., konzultuje marketingové strategie a učí na VŠE v Praze a Masarykově univerzitě v Brně. To, že je lehce alternativní, považuji za silnou stránku. Těžko můžete učit inovace a sami být kreativní, když neumíte nic jiného, než se držet s proudem.

Na začátku nám řekl trochu teorie – možná je škoda, že jí nebylo víc. Dozvěděli jsme se, že kreativitu tvoří: 
  • procesy (techniky a metody kreativního řešení problémů, tvrdá práce, systém a řád, improvizace...),
  • schopnosti (svoboda, flexibilita...),
  • a postoje. Na rozdíl od názorů jsou postoje trvalejšího charakteru, takže pokud je nemáte, musíte na nich chvíli pracovat. K základním postojům kreativity patří zvídavost, vytrvalost a tolerance vůči víceznačnosti (možnosti, že existuje více pravd než jen ta jedna).

V rámci kreativní rozcvičky jsme měli vymyslet různá použití kancelářské svorky. Ale ne obyčejná, co nejvíc kreativní a bláznivá. Schválně, zkuste to taky. Výsledky svého snažení můžete psát do komentářů. (A já vám v příštím článku prozradím, co jsem vymyslela v časovém presu.)

Totéž jsme pak měli provést s pytlíkem od čaje.

Tyto úkoly mě na rozdíl od ostatních mírně stresovaly časovým tlakem a také jsem se nějak nedokázala úplně oprostit od toho, co se s danou věcí běžně dělá.

Naopak kreativní abeceda mě naprosto nadchla. Tento způsob přemýšlení o nějakém problému jsem ještě nikde neaplikovala, a tak mi přišel zajímavý a přínosný. (Uvidíme, až vyzkouším u konkrétního tématu.) Smysl spočívá v tom, že na dané téma, např. peníze, vymýšlíte jednotlivá slova, která vás napadnou podle abecedy. Ke každému písmenu abecedy se snažíte vymyslet nějaké slovo.

Následně si vymyšlená slova pročtete a ujasníte si tak, co o tématu víte, co se vám s ním spojuje a podobně. 

Líbilo se mi to. Hodně mi to pomohlo koncentrovat se právě na předmět, o kterém jsme se měli následně bavit. Zároveň se mi přitom ujasňovaly pojmy a můj názor na tu věc jako celek.

Na iDnes se můžete podívat na blog pana Červeného a začíst se do jeho článků, jejichž průměrná čtenost je 2675.

Žádné komentáře: