pondělí 1. února 2016

Love Your Home

Love Your Home je projekt Martiny Kročilové v rámci „home managementu“. Její další blog je inspiruj.me. Miluje cestování a organizování. Sama bych to možná trochu nazvala posedlostí, když čtu její e-book, který si můžete zdarma stáhnout na http://loveyourhome.cz/blog/. A cíl projektu „Miluj svůj domov“? Co nejvíce lidem ukázat, jak si mohou vytvářet šťastnější a spokojenější domov a zvyšovat jeho hodnotu.

Slečna vypadá mladě a nezrale, ale když se pustíte do čtení, zjistíte, že to má v hlavě pěkně srovnané a že se na svém projektu dost nadřela. Upřímně obdivuji, že to dotáhla takhle daleko a to čtu teprve první krok. Moje poznámky/odpovědi na položené otázky (vy si svoje musíte vymyslet sami):

Love Your Home: 7 kroků, jak začít s organizováním
Domov je vaše zrcadlo. Máte-li tam spoustu nepotřebných věcí nebo nepořádek, může se to promítat do celého vašeho života a naopak.

1. Proč to děláte?
E-book jsem si stáhla, protože chci mít míň věcí. Všude pořádek, vejít se do skříní a tak dál. Téma mě zaujalo proto, že už jsem o něm taky něco psala, taky jsem si už půjčila nějakou tu knížečku a chtěla bych to mít v hlavě taky tak pěkně srovnané. Zorganizovaná domácnost pro mě znamená pohodu. Vše bude mít své místo a bude to na něm. Vždycky všechno rychle najdu. Vyznám se ve svých věcech a budu přesně vědět, kam šáhnout. To je pro mě dokonalý stav.

Jak bych si přála, aby to u mě doma vypadalo? Krásně, útulně, čistě, voňavě, přehledně a kouzelně. Mírně romanticky, tajuplně. Jako oáza klidu, čajovna, nebo tak něco. Aby se návštěva ke mně těšila už dlouho dopředu.

2. Nebuďte v tom sami
Zapojíte všechny členy domácnosti? Možná postupně, zatím spíš ne, protože je to moje předsevzetí a takových mám plno, už to tu párkrát bylo a stejně by mě nikdo moc nebral vážně. Navíc by mě mamka otrávila svým negativismem (že to chce vidět, že to nepůjde, nemám to kam dát a tak dál).
  • Kterým kamarádkám/ům můžu o projektu říct? Všem. :-)
3. Minimalizujte
„Kdy naposledy jste prošmejdili všechna zákoutí vašeho domova a rozloučili se s tím, co už tam dávno nemá co dělat?“ (str. 12) Když kolem sebe máte méně věcí, můžete se víc soustředit na to, co právě děláte, protože nic nepoutá vaši pozornost.

Co vás teď hned napadne, že je opravdu potřeba dát pryč z domu?
  • kabáty po dědovi, co už nikdy nikdo nosit nebude, (nebudeme mít doma na Nový rok 2016)
    prošlé léky, (nebudeme mít doma na Nový rok 2016)
  • prošlou kosmetiku nebo tu, kterou nechci používat, (nebudeme mít doma na Nový rok 2016)
  • oblečení, které je mi opravdu malé,
  • oblečení, které je ošklivé (úplně!),
  • ...
Potřeba protřídit – nad čím váhám: (pokud existuje někdo, kdo to za vás může rozlousknout, poproste ho o radu)
  • starý spacák přetvořit v deku (prošívanou),
  • igelitky s neznámým obsahem,
  • starý notebook – nebo rozchodit,
  • materiály ze školy,
  • oblečení, ze kterého by se dalo ušít něco jiného, třeba tašky na nákupy,
Jaké věci za každou cenu ubráníte? Jak jsou pro vás důležité? Jakou mají hodnotu?
  • deníky = vzpomínky,
  • materiál na tvoření: šicí stroj, jehlice, látky, kluba, korálky, ubrousky, papíry, fixy, pastelky,
  • fotografie,
  • knihy,
  • moje obrázky,
Poté, co jste provedli důkladnou minimalizaci, byste měli mít doma více místa. Mělo by to u vás prokouknout.

Díky tomuto e-booku jsem se pustila do inventury mých klubíček a chystám se totéž provést s látkama. Překvapilo mě, jak mnoho jich mám. Na jednu stranu mě to vyděsilo, na druhou mě potěšilo, že jsem je pěkně uspořádala podle barev (lepší členění mě nenapadlo) do krabic a ty všechny přesunula na jediné místo. Sice nepříliš vzhledně na skříň, ale aspoň jsou pohromadě a vím, kam všechny patřej.

4. Perfektní místo
Každá věc musí mít své místo. Najděte ji i notebooku. Věci z každé oblasti by měly být skladovány spolu = léky spolu, dokumenty spolu apod.

Co má sklony se hromadit a překážet:
  • kancelářské potřeby,
  • dokumenty,
  • elektro (vypínače, ovladače, nabíječky...)
  • dekorace, vánoční ozdoby,
  • léky,
  • čisticí prostředky
  • boty,
  • noviny, časopisy,
  • prstýnky, náušnice,
  • věci pro domácí mazlíčky,
  • věci na motorku...
Které věci se vám doma válejí jen tak? Které se vám každý den pletou pod nohama? Co musíte neustále překračovat? (řešení)
  • rozdělané projekty: pletení, (nachystat jim krabici/košík/poličku, kam je odložím, když dopletu)
  • knihy vypůjčené z knihovny, (půjčovat si jich méně)
  • poznámky k článkům na blog, (Šanon? Desky? Víc psát? ;-))
  • oblečení na zašití, (Krabice? Častěji zašívat?)
  • zimní botky,
  • věci na motorku (oblečení, helma, brašny),
  • kabelky,
  • šicí potřeby,
  • plyšáci.
Z kterých věcí, které už máte doma, můžete vytvořit skvělé organizační pomocníky?
  • sklenice a zavařovačky,
  • krabice,
  • šanony a desky…
5. Vygruntujte
Jedním z cílů je naučit se organizovat tak, abychom úklidem trávili méně času. Poznamenejte si, jak dlouho vám klasický úklid trvá: (lepší než odkládat, je to udělat, myšlenkami na úklid trávím víc času než úklidem samotným)
  • umýt nádobí: 30–60 minut,
  • vyluxovat: 10 minut,
  • zamést:
  • umýt podlahu:
  • utřít prach:
  • umýt okna:
  • vyprat prádlo:
  • sundat, vyprat a pověsit záclony:
6. Pravidlo jedné minuty
Každý den - například po večeři - dejte na své místo každou věc, pokud vám to zabere méně než 1 minutu. Co je na tom lákavého? Je to rychlé.

Tohle pravidlo jsem si oblíbila ze všeho nejvíc. A nakonec mi jako jediné přišlo vskutku velice užitečné. Když uklidím pouze všechny věci, jejichž uložení mi zabere minut, relativně brzy vytvořím téměř dokonalý pořádek, zatímco když se pustím do třídění hromady papírů, sotva se dostanu ke konci a zmizí jenom jedna hromada a já jsem úplně vyšťavená.

7. Love Your Home = Milujte svůj domov
Oslavte, když se vám něco povede zorganizovat, dotáhnout do zdárného konce. „Kochejte se pohledem na skvěle srovnaný šatník nebo nový systém kořenek. Zastavte se a užívejte si ten moment, kdy si můžete říct: Je to nádhera, takto přesně jsem to chtěl! Buďte na sebe pyšní a o úspěch se s někým podělte. Nebo si jen dejte váš oblíbený čaj nebo kávu a něco dobrého k tomu. Odměňte se tak, jak to máte nejraději.“ (str. 21)

Projděte si místnost po místnosti. Napište si do seznamu cokoliv, co si přejete pro svůj domov:
a) Co vám vykouzlí úsměv na tváři? Z čeho budete mít opravdovou radost?
  • vlastnoručně dělané prostírání (vánoční, jarní, letní, podzimní),
  • vlastnoručně dělané záclonky či závěsy,
  • barvy,
  • spousta fialek,
  • patchworková deka na válení na posteli,
  • découpageované nebo barevné květináčky (v barvách duhy?),
  • vitráže do oken,
  • dát si koberec do pokojíka (stačí vyluxovat, netřeba zametat + chodit bez bot).
b) Co vám zjednoduší chod domácnosti?
  • barevné krabice s klubíčky (organizéry),
  • šanony s dokumenty pečlivě uložené do skříně,
  • uspořádaný špajz (koření, čaje, mouky),
  • přehledně uklizené boty, klubíčka a látky.
Za 14 dní: „Funguje versus vylepšit. Vytvoříte list, do kterého si napíšete všechny vaše úspěchy, co se vám v rámci organizování domácnosti už povedlo, na co jste pyšní. Co jste už zredukovali, kolik jste toho vyhodili, které pokoje už máte hotové. Veškeré pocity, jak se vám třeba ráno skvěle vstávala do nové ložnice, atd.“ (Str. 22) „Nezapomeňte zmínit i věci, které ještě nejsou dodělané, nefungují tak, jak by měly a které chcete ještě vylepšit.“

Žádné komentáře: