úterý 20. září 2022

Rajčatové šílenství roku 2022

S údivem zjišťuji, že jsem zde ještě nepublikovala článek s rajčatovými fotkami a se spoustou psaní o rajčatech. Nechápu, jak je to možné. Přitom jsme si letos prožili rajčatové šílenství. Vlastně ani ne tak moc my. Byli jsme zrovna na dovolené a musel se činit zbytek rodiny. Prý dělali i kečup a vůbec si s tím velkým množstvím nevěděli rady. Sklizeň na kýble? To se hned tak nevidí. Ale recept nemám. V tuto chvíli (11. 9. 2022) spíš přemýšlím, co s drobnou nadúrodou učiním já.

Velikost rajčat z našeho záhonku za stodolou
Nejvtipnější jsou paprikorajčata. Pojmenovala jsem je tak na základě tvaru, který mají. Vůbec netuším, co je to za odrůdu. Jen že vypadají takhle trochu divně. Ale přitom dokáží dorůst skvělých rozměrů.
Tyče k rajčatům

Před odjezdem k moři (letos pro změnu Itálie) jsem zkoumala, co udělat s rajčaty, která bylo třeba sklidit ještě zelená, abychom mohli rostlinky přivázat k nově koupeným kovovým tyčím. Naše dřevěné laťky už totiž tu váhu nezvládaly, lámaly se nebo vyvracely.

Ani omotávání kolem tyčí nebylo právě jednoduché a chvílemi by se nám k tomu hodila i třetí osoba. Jen ve dvou to byl celkem slušný záhul. Namotávání rostlinek na tyče a jejich případné přivazování provázky bohužel stálo rostlinky pár rajčat a taky spoustu listů. Především jsme se ale snažili nezlomit hlavní živnou žílu.

Plody obsypaná rostliny

Četla jsem o různých džemech ze zelených rajčat nebo nakládaných zelených rajčatech, ale pokaždé se mluvilo o tom, že musí být člověk opatrný na to, kolik jich sní. Velké množství může být snad i životu nebezpečné. Zelená rajčata bohužel nejsou vhodná ani pro kozy. Nadhodila jsem to v práci a kolega mě přesvědčil, ať nechám úrodu uzrát někde v teple. Využila jsem předsíň a umístila rajčata na mrazák. Bohužel jsem si nepořídila fotku, ale vypadalo to podobně jako nyní (11. 9. 2022).


Zelená rajčata zvláštního tvaru (jako paprika) můžete vidět i na následujícím obrázku. Ovšem foceno 16. 8. 2022.

Rajčata zvláštního tvaru
Po troše googlení to vypadá, že by to mohla být odrůda Hugo nebo Cornabel F1, nebo taky úplně jiná. S naším studeným odchovem (doma míváme na jaře, když jsme v práci, třeba jen 15°C) a začátečnickými zkušenostmi jsme si všechna rajčata pořídili už jako rostlinky, takže jsme nic nepěstovali ze semen, a tudíž nevíme, o jakou odrůdu se jedná.

Žádné komentáře: