čtvrtek 18. ledna 2024

Máte nějaká předsevzetí pro letošní rok? Co vám doporučí AI?

Dlouho jsem přemýšlela, jestli si budu dávat předsevzetí. Nakonec jsem se rozhodla, že jo, protože to bez nich ani neumím. 

Vlastně mi ani tak nezáleží na tom, jestli ho splním/dodržím/dosáhnu, to podstatné pro mě je, že jsem se o něco pokusila a aspoň kousek se posunula. A vůbec nejlepší je, když si ho v průběhu roku připomínám – zde mi nejlíp fungoval papír s citáty a přesvědčeními nalepený na peřiňáku na vysokoškolské koleji, ale to mi ve vlastním domě přijde trochu prasárna. Taky už člověk nejí všechno z jednoho talířku a jedním příborem. ;-)

Ze zvědavosti jsem o novoroční předsevzetí požádala umělou inteligenci, konkrétně Microsoft Copilot. Byla jsem zvědavá, jestli nahodí nějakou klasiku, o které se vždycky mluvilo jako o předsevzetích: přestat kouřit a zhubnout. Pořád znám dost lidí, kteří by si to mohli dát, někteří i oboje. Ale byla jsem opravdu příjemně překvapená, i když vždycky začal slovy začni (se více):

  • Jóga prý zlepšuje fyzické i duševní zdraví. 
  • Učení se nového jazyka může být zábavné a užitečné. Může ti pomoci rozšířit své kulturní a sociální obzory a zlepšit své schopnosti komunikovat s lidmi z různých kultur.
  • Začni se více smát: Smích je skvělý způsob, jak zlepšit své zdraví a pocity štěstí. Může ti pomoci snížit stres, zlepšit imunitu a zlepšit kvalitu spánku. (Tak to nevím, jestli to takhle opravdu funguje.)
  • Začni se více vzdělávat: Vzdělávání je klíčem k osobnímu růstu a rozvoji. Může ti pomoci zlepšit své schopnosti a znalosti a otevřít nové příležitosti v práci i v osobním životě.
  • Začni se více angažovat v komunitě: Angažování se v komunitě může být zábavné a užitečné. Může ti pomoci zlepšit své sociální dovednosti a navázat nová přátelství, zatímco zároveň pomáháš ostatním a zlepšuješ svět kolem sebe .

A jako bonus jsem dostala informaci, že novoroční předsevzetí jsou skvělým způsobem, jak si stanovit cíle a motivovat se k jejich splnění. ... Ať už si vybereš jakékoli novoroční předsevzetí, pamatuj si, že klíčem k úspěchu je trpělivost, vytrvalost a pozitivní přístup. Hodně štěstí!“  Horší je, že zdroje, ze kterých vychází jsou: westwing.cz, prozeny.cz, radynavsechno.cz, vlasta.cz.

Samozřejmě jsem se rozhodla vyzkoušet i ChatGPT, zde jsou upravené výsledky:

  • „Zdravý životní styl: Mnoho lidí si v novém roce přeje začít cvičit pravidelně, věnovat se zdravému stravování nebo se více věnovat sebekultivaci. Můžeš si naplánovat příjemné a zdravé jídlo, zařadit do svého rozvrhu pravidelnou fyzickou aktivitu nebo se pokusit objevovat nové způsoby relaxace.
  • Učení se nové dovednosti: Nový rok je skvělý čas začít se učit něco nového. Možná by tě zajímalo naučit se hrát na hudební nástroj, zlepšit své vyjednávací dovednosti nebo naučit se nový jazyk. Zvolení tématu, které tě zajímá, tě bude motivovat ke zdokonalování.
  • Rovnováha mezi prací a osobním životem: Nový rok může být výbornou inspirací, abys se zamyslel nad tím, jak vytvořit lepší rovnováhu mezi prací a soukromím. Například si můžeš naplánovat pravidelný časový rámec pro své zájmy a koníčky, nebo se naučit lépe organizovat svůj čas.
  • Pomoc druhým: Začít nový rok se záměrem pomáhat druhým je nádherný cíl. Můžeš si například vybrat dobrovolnickou činnost nebo se zaangažovat ve své komunitě. Malé činy laskavosti, jako například vytvoření darovacího plánu nebo podporu charitativní organizace, mohou mít velký dopad.
  • Sebe-reflexe a seberozvoj: V novém roce je čas na sebe-reflexi a seberozvoj. Můžeš si vytvořit seznam svých cílů a snů, které chceš dosáhnout, a pak rozdělit je na menší kroky, kterými se k nim budeš postupně přibližovat. Také se můžeš zaměřit na sebevzdělávání a rozvíjení dovedností, které tě zajímají.

Nechci nikomu nadržovat, ale musím říct, že výsledky z Chat GPT mě obvykle uspokojují víc. Mají ovšem jednu zásadní nevýhodu – vůbec nevím, kde k nim přišel. A to se mi moc nelíbí. Nechci přece publikovat článek někoho jiného. A ještě bez uvedení zdroje! Nebo zjistit, že je to nějaký pofiderní zdroj a to, co říká, jsou holé nesmysly.

Zdroje:

Microsoft Copilot
Chat GPT, 14. 1. 2024, https://chat.aiapp.org/chats/-No6f5D0a3_bfmppR03O ... No, moc dobře mi neporadil, jak ho správně citovat, ale tak ještě se učí, tak buďme shovívaví: 
Podle AI App, inteligentního asistenta, který používá technologii GPT-4, jsou některé z nápadů na novoroční předsevzetí zdravý životní styl, učení se nových dovedností, rovnováha mezi prací a osobním životem, pomoc druhým a sebe-reflexe a seberozvoj.

Žádné komentáře: