sobota 20. března 2021

Jarní bucket list

Co dělat na jaře, když je Covid a nikam se nesmí? Všechno je zavřené a otázkou je, jak dlouho to tak bude. Každopádně jsou výhodou jara Velikonoce. I kdyby se nesmělo nikam chodit (nebo jen v rámci obce), můžete svůj domov vyzdobit (pokud je to to, co vás láká a baví), nebo se na nějaké zkrášlování úplně poklidně vykašlat, protože to nikdo neuvidí. Jupí! Třeba si zvyknete, že na názoru ostatních zase tak moc nezáleží a váš domov může vypadat tak, jak chcete i o Velikonocích a Vánocích. Měli byste ho zdobit tak, jak to máte rádi vy (a partner a děti samozřejmě), nebo můžete udělat jenom velký jarní úklid a kochat se odvedenou prací. 

Pro inspiraci se můžete podívat i na můj článek Nejkrásnější období roku: jaro

Velký jarní úklid: budete se cítit líp, když budete vědět, že vaše skříně, okna i dveře jsou zase krásně čisťounké.

Detoxikace je sice nesmysl, ale zlepšení jídelníčku vám určitě neuškodí. Beztak sami dobře víte, co byste měli a neděláte. Víc pít čistou vodu. Kafe a alkohol (i můj milovaný čaj) s mírou. Cigarety vůbec. Víc ovoce a zeleniny. Pokud chcete být milejší k přírodě, zaměřte se na bio. Např. články Co se doopravdy stane při detoxu, Jarní detox je nesmysl nebo Proč jsou jarní detoxikace nesmyslné?Reakce na detox kuchařky kamu. Ale pravděpodobně najdete ještě kvalitnější články o tom, že si játra, ledviny, plíce, kůže vystačí i bez vaší pomoci (jinak bychom tu už dávno nebyli, že?). Nicméně podstatné je, že chci, abyste viděli, jak je to doopravdy a že jsem si to jenom nevymyslela. Pro mě je to taky celkem novinka. Ne že bych se nějak zvlášť detoxikovala, ale snaha tu byla, včetně nějakého výplachu střev. A vážně jsem se pak cítila čistá, uvolněná a plná energie, ale možná jen opravdu mozek hledal jídlo. Takže si radši kupte něco pěkného na sebe, nebo přispějte na zvířátka v zoo, než abyste utráceli za zbytečné doplňky. P. S.1: Tímto se také přiznávám, že v mých dřívějších článcích dost možná najdete informace o „účinných“ detoxikacích. (Tajně doufám, že jsem příslušné články nestihla napsat.) Zkoušela jsem to na sobě a jiné měřítko pravdivosti jsem neznala. A když jsem četla knihu od lékaře Davida Freje, myslela jsem, že to bude pravda. Jenže když teď koukám na jeho stránky, on v tom frčí pořád, detoxikační programy jedou… Zajímalo by mě, jestli tomu tyhle lidi opravdu věří (a okázale ignorují ceny typu Bludný balvan), nebo je to jenom byznys. Jak má člověk vědět, kde je pravda, když vystudoval Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy? No, když doporučuje homeopatické Oscillococcinum, mám v tom celkem jasno. Jo a taky uvádí, že čte Parlamentní listy, které jsou na wikipedii na krásné prvním místě Dezinformačních webů). Nicméně směs koření pro lepší trávení (dost možná tedy jenom raději směs koření) z jeho knihy je výborná, používám první do pečiva (ta připomíná perníčky) i druhou (voní orientem) do tažinu. P. S.2: V uvedených článcích jsem našla, že pokud máte zájem o půst, tak jeden až dva dny bez jídla by měly být naprosto v pohodě. Moje zkušenost s jedním dnem bez jídla byla fajn, ale dá se jíst prostě jen lehčí jídlo.

Přidejte pohyb. Jděte se projít nebo proběhnout. Zacvičte si doma. Jak je libo. Ale hýbáním se uvolňují endorfiny a vy se cítíte lépe. Což je to, co chceme.

Využijte internet. Spousta umělců nahrává koncerty online na youtube (já poslouchám třeba Jelenu Rozgu (hlavně písničku Cirkus) – baví mě, jak tančí rukama, aby se neuhnula od kamery), nebo si tam můžete najít jejich písničky (a třeba si i doma zatančit (taky to zlepšuje náladu). Existuje i mnoho online kurzů zdarma, třeba o kreslení, nebo šití, ale přítel si hledá i jak zastřihávat stromky, malovat vápnem… Různé knihovny pořádají kurzy a akce online, mají online knihy (zdarma), Kramerius otevřel některé své zdroje http://kramerius.nkp.cz/, můžete sledovat oblíbené celebrity v jejich podcastech (já koukám na Vlněné sestry, a ke Covidu na iniciativu Sníh).  

Vzpomínám si na vtipné placky: Zůstaň doma a pleť si. Lze aplikovat na cokoliv: můžete šít, vyšívat, číst (Nemáte nějakou sérii, kterou už jste delší dobu chtěli lousknout? Třeba kompletního Zaklínače? Některé knihovny fungují aspoň přes okénko, nebo si knihy můžete koupit. Mně se třeba líbila Princezna Mia, ale to mi bylo tak třináct až sedmnáct a pro kluky v tomhle věku byl boží Darren Shan, upírův pomocník.), ale taky se dá koukat na filmy či seriály, nebo pařit nějakou novou hru. V téhle oblasti přiznám obrovské zklamání – stáhla jsem si Demo Heroes, ale není to ono, s novou grafikou mě to vůbec nebere. Jde o to užívat si to, že jste doma. Aneb jak se říká: když něco nemůžeš změnit, změň svůj přístup k tomu. Zařiďte, aby vás to bavilo tak, jak to je. Můžete si hrát s dětma – kdy jindy budete mít takovou skvělou příležitost? Nebo se věnovat sami sobě. Domácím opravám, úpravám, diskusím o krásné budoucnosti: už víte, kam byste chtěli jet v létě (nebude to třeba tohle léto, ale potom), proberte s partnerem, kam jste se chtěli podívat, když jste byli malí, co jste chtěli dělat, chtěli byste něco z toho zkusit ještě teď? Pokud to teď nejde, vytvořte si seznam: Těším se na... (a doplňte, co uděláte, až to půjde).

Něco zasaďte. Za okno do truhlíku. Nebo ven na zahrádku. Promyslete, na co byste mohli mít v létě chuť a co se chcete starat. Je libo maliny? Nebo máte prostor i pro nějaký stromeček?

Jít fotit přírodu nebo zajímavosti v rámci obce by mohlo být zajímavé. No fakt. Kdy jste se naposled prošli po vsi jako byste tam byli poprvé? Víte, jakou barvu má radnice? Kolik má oken? Jestli je fasáda kostela opravená? Jaké stromy rostou v parku? S dětmi můžete udělat i soutěž – každý si vybere barvu a na procházce budete počítat, kdo viděl víc aut, domů nebo lidí oblečených do téhle barvy. Najděte ve vašem městě nejkrásnější dům. Nebo nejošklivější. Představte si, že k vám přijede na návštěvu teta z Ameriky. Jakou trasu pro ni vymyslíte?

Najít duhu. To jsem našla v jednom ze svých zdrojů. Nevím, jestli to půjde, ale líbí se mi to. 

Můžete se pustit do nějaké výzvy, příkladem je třeba https://www.ekovyzva.cz/. Pokud jste odpůrci registrací, neregistrujte se a jen si plňte jednotlivé inspirující body potichu doma sami. Mně se líbily kategorie: lokální, odpady a hospodaření s vodou, o tom jsem ostatně psala článek už vloni a myslím, že v této oblasti leccos děláme. Konkrétně mě zaujaly následující body:

  • Přešiji, upravím nebo daruji nepotřebné oblečení.
  • Znovupoužiji (jako by byl problém použít české slovo a museli bychom se uchylovat k upcyklaci) jednu věc.
  • Místo kupování dárku připravím zážitek. (To bude těžké, ale je to výzva.) 29. 5. splněno: vytáhla jsem přítele na jídlo s sebou do restaurace Na statku.
  • Budu kupovat jen české potraviny. (Tak tohle nedám. ☹)
  • Nebudu plýtvat jídlem a vyhazovat ho. (To není výzva, to dělám, i zbytky od oběda v práci beru zvířátkům.) 
  • Snížím svou uhlíkovou stopu. (Mohla bych prozkoumat jak na to.)
  • Zjistím, odkud pochází potraviny, které kupuji. (To by mohlo být zajímavé, i když nevím, jestli přínosné.)
  • Udělám seznam českých potravin a budu ho doplňovat.
  • Najdu místa, kde mají lokální potraviny.
  • Nakoupím na trhu od českých zemědělců.
  • Zkusím bedýnku od místního zemědělce.
  • Nebudu pít kávu. (Jasně, požadavek na lokálnost, ale tenhle je dost v pohodě na rozdíl od toho následujícího.)
  • Nebudu kupovat exotické ovoce, čokoládu a kakao.
  • Uvařím pro přátele pouze z českých surovin.
  • Na schránku nalepím „Nevhazujte reklamní letáky“. (My letáky nedostáváme.)
  • Zkusím nákup bez obalů.
  • Nakoupím potřebné věci z druhé ruky. (Leckdy dělám, někdy se bojím o kvalitu.)
  • Ušiju si sáček na ovoce a zeleninu. (Vlastním, ale zatím nepoužívám.)
  • Jídlo si sebou beru do vlastní krabičky.
  • Než něco vyhodím, zkusím reuse. (To používání zbytečně cizích slov je fakt otravné.)
  • Nosím si s sebou vlastní lahev na pití. (To nám zařídil zaměstnavatel!)
  • Zařídím doma kompost nebo bioodpad. (Už máme, ale moc tam toho nedáváme, všechno sežerou kozy.)
  • Doma budeme nakupovat nebalené ovoce a zeleninu. (Obvykle praktikujeme. Ale co třeba s bramborama?)
  • Nebudu kupovat věci v plastových obalech. (Největší problém! Nakonec i to jídlo s sebou bylo v plastu.)

Další využitá inspirace:
https://www.free-ze.eu/spring-bucket-list-aneb-plan-jak-si-uzit-jaro/
https://jarebus.weebly.com/vypl327.html

Žádné komentáře: