úterý 4. února 2014

Student? Zaměstnanec? Učitel? A záleží na tom vůbec?

Sedím v práci v kanceláři. Vlastně ve škole. Prožívám menší krizi identity. Kdo vlastně jsem? Ze zenu vím, že by se člověk neměl upírat k nějaké funkci, protože ho to zbytečně stresuje a vystavuje napětí, které není nutné.

Třeba tohle - stačilo by říct, že sedím v kanceláři ve škole. Všechno je tím jasné a není nutné hloubat nad tím, jestli jsem učitel, kterému skončil úvazek, což mě přirozeně mrzí i štve zároveň, i když o svých učitelských schopnostech dost pochybuji, zvláště po některých kritických evaluacích... pravda, vždycky je spousta kritických a navíc je dost divné, když dvacet devět lidí napsalo, že předmět neudělalo, ačkoliv se známkou F jich skončilo míň než deset. Ale i tak se mi to nelíbí a špatné evaluace si beru dost osobně. Mrzí mě to, člověk se tak snaží... Možná i proto jsem se trochu snažit přestala. Už se na hodinu nepřipravuju čtyři hodiny. Nemá to smysl. Je to děsně vyčerpávající a hodinová nebo dvouhodinová příprava bohatě stačí. Na hodnocení od studentů to žádný vliv nemělo. Ale teď už zase odbočuju.

Ta krize spočívá v tom, že nejsem zaměstnanec a teď vlastně ani student. Mám přerušeno, takže v tuto chvíli, myslím, nepožívám status studenta. Ono je to stejně tak trochu o ničem, když je vám víc než šestadvacet, protože pak vám na dráze ani v MHD a dokonce i na mnoha státních památkách slevu nedají. A přitom v tom není žádný rozdíl.

Prohlížela jsem si právě různé štítky, pod kterými mám články, a zjistila jsem, že v deníku doktorandky mám 33 článků. To je docela velké číslo. Možná jsem čekala, že sem budu psát víc, ale myslím, že i tohle je dobré. 

Je mi tak trochu líto, že nesedím jako tajemnice u státnic, což už je asi nejhorší druh smutku, protože mě to přece vždycky štvalo. A když se nad tím víc zamyslím, ani není o co stát. Když máte kliku, za osm hodin práce dostanete lahev vína (nebo kytku) a taky trochu nezdravého jídla. Ale mezitím uklidňujete nervózní studenty a pokud možno i komisi. Píšete zápisy, čtete posudky a někdy řešíte i takové hovadiny, jako že se za kávu z automatu na patřičné katedře vybírá deset korun a sekretářka vám ji jinak odmítá dát, i když je to pro předsedu komise. To tehdy bylo vcelku vtipné - teda spíš nad tím zůstával rozum stát, ale přesto to byl hezký zážitek, protože za mnou pak přišel vedoucí a ptal se, jestli jsem mu to jeho kafe neplatila z vlastního. Připadalo mi to od něho moc hezké a ohleduplné.

3 komentáře:

Veber řekl(a)...

Možná je to blbá připomínka, ale ani nezaměstnaní - bez ohledu na věk, nemají žádné slevy... Navíc, nic proti studiu, sama jsem věkově přesáhla, ale pokud by neexistovala žádná věková hranice, byli by někteří schopni studovat klidně do 50 let. A na druhou stranu musí někdo na ty dotace a provozy škol vydělávat...

Anonymní řekl(a)...

evaluace jsou i nejsou dobrá věc. možná je zde i závislost - pokud student dostal F napsal "špatnou" evaluaci, kde vše poplival a naházel špínu. Jiné by to bylo pokud by špatná evaluace byla od více lidí, kteří nedostali známky E,F.:-)
možná Tě změna dopraví na lepší a spokojenější místo - vzpoměň si na kolegyni, která také odešla a ted učí na hotelovce, taky si myslela "že bude konec světa"...
papadudu

Angelika řekl(a)...

To je pravda. Jako konec světa to nevnímám, ale někdy mi to přijde hodně líto. Patřím mezi tu širokou skupinu lidí, která se změn obává. I když vím, že je v nich vlastně příležitost.