pondělí 22. února 2021

Co vás čeká, když vás někdo nahlásí

To bylo tak – přítel se na šichtě potkal s někým, kdo byl Covid-pozitivní, a tak ho hned šoupli do karantény. No, hned, asi až třetí den, celkem brzy poté, kdy se dozvěděli, že jim jeden zaměstnanec onemocněl. 

Přítel šel na testy ve čtvrtek – je potřeba, aby to bylo asi tak pátý den od vašeho setkání, aby se dalo zjistit, jestli jste taky pozitivní. Ráno tam šel a večer už měl výsledek, že je pozitivní. Výsledek přijde smskou, pak vám přijde ještě jedna s nějakým kódem k samoreportování a další sms pro případ, že byste používali e-roušku. A pak vám volá hygiena. Té byste měli říct své rizikové kontakty, tedy osoby, s nimiž jste se viděli bez roušky na více než patnáct minut a blíže než dva metry. Ideální je, když si připravíte i jejich telefony. Případně můžete tyto osoby sami kontaktovat, ať zůstanou v karanténě, že jste pozitivní.

Téměř bezprostředně poté, co přítel domluvil s hygienou mi přišla smska, že jsem přišla do významného kontaktu s nakaženým Covid-19. A ať kontaktuji praktického lékaře pro další instrukce. To už jsem se snažila ráno neúspěšně telefonicky, tak jsem aspoň vyplnila elektronickou žádanku. Teď čekám. V SMS ještě bylo, že se mám podívat sem: https://covid.gov.cz/situace/onemocneni-obecne-o-opatrenich/byl-jsem-identifikovan-jako-rizikovy-kontakt.




Hygienik sdělil příteli, že mám 15.-17. 2., tedy 5. až 7. den od kontaktu absolvovat PCR test. Jenže druhému rizikovému kontaktu (přítelově mamce) pro změnu volali, že má jít na test už dnes. Asi si také nejsou jistí, od kdy se počítá těch pět dní – jestli od pozitivního výsledku, nebo od doby, kdy může být dotyčný nakažený.

Na webu jsem se dočetla, že mi nejspíš ještě zavolají... „Pokud jste se o rizikovém kontaktu dozvěděli SMS zprávou z trasovacího centra nebo od pozitivně testované osoby, odeberte se do domácí karantény a vyčkejte na telefonát od trasovacího centra. Pokud vám do 48 hodin nezavolá trasovací centrum, informujte svého praktického lékaře a požádejte o vystavení eNeschopenky a eŽádanky na PCR test.“

„Jestliže bude výsledek negativní, dodržujte nařízenou dobu karantény, stále je možné, že u vás onemocnění propukne. Z povahy onemocnění covidem-19 vyplývá, že první dny po kontaktu s nakaženým nemusíte mít příznaky nemoci a ani test u vás onemocnění ještě neodhalí. Zůstaňte proto nadále v domácí karanténě. O výsledku testu informujte svého praktického lékaře. Ten s vámi probere datum ukončení karantény a může vám také vypsat eNeschopenku. Telefonicky o své situaci informujte také svého zaměstnavatele. Pokud se u vás během karantény projeví příznaky onemocnění, informujte praktického lékaře, pravděpodobně vás opětovně pošle na PCR test. Pokud bude i tentokrát negativní, pravděpodobně trpíte jiným onemocněním, poraďte se s praktickým lékařem. 

Pokud bude výsledek pozitivní, zůstaňte nadále v izolaci (již nejde o domácí karanténu) a přečtěte si, co to pro vás znamená.“

Když mi pak volal hygienik, mimochodem všichni byli opravdu milí a ochotní odpovídat na otázky – jako jak se mám na test dostat?

Hygienik po mně chtěl aktuální adrestu (kde setrvám v karanténě), trvalé bydliště a rodné číslo. Řekl, že mě smí na test dovézt Covid-pozitivní přítel, pokud nebude vystupovat z auta a bude mu dostatečně dobře na to, aby mohl řídit. Na konkrétní čas se mám objednat sama přes online formulář, a protože se od svého přítele-spolubydlícího nemohu izolovat, mám karanténu 15 dní místo deseti, tedy až do 26. 2. Kdybych totiž byla negativní, mohu se po celou tuto dobu nakazit.

Hygienik po mně chtěl aktuální adrestu (kde setrvám v karanténě), trvalé bydliště a rodné číslo. Řekl, že mě smí na test dovézt Covid-pozitivní přítel, pokud nebude vystupovat z auta a bude mu dostatečně dobře na to, aby mohl řídit.

Předchozí díly: 

Žádné komentáře: