Dixit je společenská karetní hra s inovativním konceptem, která rozvíjí fantazii, je hezky výtvarně zpracovaná a jazykově nezávislá – karty neobsahují žádný text. Dixit je hra, kde příliš nevyužijete strategické a taktické schopnosti, ale zato uplatníte logiku a především fantazii. Obrázky jsou velice různorodé a netradičně zpracované. Hru vytvořil Jean-Louis Roubira a vydala firma Libellud. Slovo „dixit“ je latinské a znamená „řekl“. Hra trvá asi 30 minut a je vhodná pro 3 až 6 hráčů. Balení hry Dixit obsahuje 84 karet, 6 dřevěných figurek, 36 žetonů, pravidla hry.
Pravidla: Podstata hry spočívá ve „vyprávění příběhů“. Každý hráč obdrží šest karet s obrázky v surrealistickém stylu. První hráč si vybere jednu z karet a popíše ji jedním slovem, případně větou, ale může ji i znázornit pantomimou, zazpívat písničku nebo popsat jakýmkoli jiným způsobem, a položí ji lícem dolů před sebe, aby ji ostatní hráči neviděli. Ti vyberou ze svých šesti karet tu, která nejlépe odpovídá popisu vypravěče. Je třeba kartu popsat tak, aby ji co nejméně hráčů uhodlo, ale aspoň jediný takový se našel. Tyto karty se skrytě položí doprostřed stolu a zamíchají se spolu s vypravěčovou kartou. Následně se vyloží do řady jedna vedle druhé. Ta, která leží nejblíž krabici se hrou (ta slouží během hry jako počítadlo bodů) se počítá jako první, vedle ní leží druhá, třetí, atd. Každý hráč má před sebou sadu žetonů své barvy s čísly. Každý před sebe dá žeton s číslem označující tu kartu, která dle mínění každého hráče nejlépe vystihuje vypravěčova slova.
Pokud vypravěčovu kartu neuhodne nikdo nebo naopak všichni, nezíská vypravěč nic a ostatní získávají po 2 bodech. V jiném případě získá vypravěč a každý, kdo jeho kartu uhodl, po 3 bodech. Hráč, pro jehož kartu někdo hlasoval, získá 1 bod za každého kdo pro ni hlasoval. Správné odpovědi jsou hodnoceny posunováním dřevěných králíčků (figurek) po bodovací stupnici, která je umístěna uvnitř krabice od hry. Vypravěčem se pak stává další hráč v pořadí a kolo se opakuje.
Po každém tahu hráči obdrží novou kartu. Hra končí v okamžiku vyčerpání balíčku. Vítězí vypravěč s nejvíce body.
P. S.1: Existují i různá rozšíření této hry. Například Rozšíření Dixit 2 (z roku 2010): obsahuje 84 nových karet, které můžete buďto přimíchat k předchozím, nebo s nimi hrát samostatně (potřebujete však příslušenství ze základní hry). Dixit 3: 84 nových karet. Dixit 4: Ilustrátorem 84 nových karet je francouzský ilustrátor Clement Lefevre a karty mají naprosto unikátní formu, v Dixitu dosud neviděnou. Dixit Odyssey (z roku 2011): 84 karet a zvláštní hrací kartu pro všechny předobjednávky. Tentokrát se jmenuje "Králík". Na obrázku je alenkovsky bílý králík padající do jámy v zemi (spolu pohárem, figurkou z Člověče nezlob se a třemi kartami s obrázkem zbývajících figurek). Lze hrát i bez původní hry Dixit, neboť hra obsahuje i skákací pole. Dixit 5 Daydreams (z roku 2014): opět 84 karet.
Pravidla: Podstata hry spočívá ve „vyprávění příběhů“. Každý hráč obdrží šest karet s obrázky v surrealistickém stylu. První hráč si vybere jednu z karet a popíše ji jedním slovem, případně větou, ale může ji i znázornit pantomimou, zazpívat písničku nebo popsat jakýmkoli jiným způsobem, a položí ji lícem dolů před sebe, aby ji ostatní hráči neviděli. Ti vyberou ze svých šesti karet tu, která nejlépe odpovídá popisu vypravěče. Je třeba kartu popsat tak, aby ji co nejméně hráčů uhodlo, ale aspoň jediný takový se našel. Tyto karty se skrytě položí doprostřed stolu a zamíchají se spolu s vypravěčovou kartou. Následně se vyloží do řady jedna vedle druhé. Ta, která leží nejblíž krabici se hrou (ta slouží během hry jako počítadlo bodů) se počítá jako první, vedle ní leží druhá, třetí, atd. Každý hráč má před sebou sadu žetonů své barvy s čísly. Každý před sebe dá žeton s číslem označující tu kartu, která dle mínění každého hráče nejlépe vystihuje vypravěčova slova.
Pokud vypravěčovu kartu neuhodne nikdo nebo naopak všichni, nezíská vypravěč nic a ostatní získávají po 2 bodech. V jiném případě získá vypravěč a každý, kdo jeho kartu uhodl, po 3 bodech. Hráč, pro jehož kartu někdo hlasoval, získá 1 bod za každého kdo pro ni hlasoval. Správné odpovědi jsou hodnoceny posunováním dřevěných králíčků (figurek) po bodovací stupnici, která je umístěna uvnitř krabice od hry. Vypravěčem se pak stává další hráč v pořadí a kolo se opakuje.
Po každém tahu hráči obdrží novou kartu. Hra končí v okamžiku vyčerpání balíčku. Vítězí vypravěč s nejvíce body.
P. S.1: Existují i různá rozšíření této hry. Například Rozšíření Dixit 2 (z roku 2010): obsahuje 84 nových karet, které můžete buďto přimíchat k předchozím, nebo s nimi hrát samostatně (potřebujete však příslušenství ze základní hry). Dixit 3: 84 nových karet. Dixit 4: Ilustrátorem 84 nových karet je francouzský ilustrátor Clement Lefevre a karty mají naprosto unikátní formu, v Dixitu dosud neviděnou. Dixit Odyssey (z roku 2011): 84 karet a zvláštní hrací kartu pro všechny předobjednávky. Tentokrát se jmenuje "Králík". Na obrázku je alenkovsky bílý králík padající do jámy v zemi (spolu pohárem, figurkou z Člověče nezlob se a třemi kartami s obrázkem zbývajících figurek). Lze hrát i bez původní hry Dixit, neboť hra obsahuje i skákací pole. Dixit 5 Daydreams (z roku 2014): opět 84 karet.
P. S.2: Protože 84 karet v základní sestavě nám bylo málo – plánovali jsme párty pro 12 lidí, tzn. každý by měl jenom těch svých 6 původních karet a pak by si jednu líznul, pustili jsme se do kreslení dalších. Vycházeli jsme z nejrůznějších nápadů: čarodějnice, dýně, stroj času apod. Také jsme využili různé zentanglové vzory. Nakonec jsme hráli v párech a bylo to, ale pro další případy máme pár obrázků v zásobě. Osobně si dělám zálusk na inspirativní obrázky od Marie Brožové.
Žádné komentáře:
Okomentovat