neděle 2. června 2013

Povodeň v Praze

Jak mívám na výletech obvykle pěkné počasí, tak tentokrát to s Prahou úplně nedopadlo. Přijela jsem na týden a většinu času každý den pršelo. Možná je to tím, že tentokrát jsem tu nebyla na výletě, ale tak trochu pracovat. Teď, když se dívám za uplynulým týdnem, musím přiznat, že jsem si ani zase tak moc nevšimla, že pořád prší. Jasně, na nějaké velké výlety to nebylo, ale stejně jsem byla většinu času zavřená někde uvnitř a buď poslouchala přednášky, nebo na něčem pracovala. Když jsem šla ven, obvykle zrovna na chvilku pršet přestalo. A dnes otevřu Novinky.cz a s hrůzou čtu, co se děje.

„Ve 13:00 dosáhla Vltava v Praze třetího povodňového stupně, řekou protékalo 1510 metrů krychlových za vteřinu. Při katastrofálních povodních v roce 2002 Prahou protékalo až 5000 metrů krychlových za vteřinu.“

Sice už jsem o povodních něco málo zaslechla, ale pořád mi to připadalo tak nějak vzdálené, pominu-li včerejší výlet, kdy jsme viděli rozvodněný Dunaj v akci. Ale že to je i v Praze, mě dosud nenapadlo. Přátelé dnes měli pořádat dětský den s hasiči, ale protože je trochu víc vody, museli tuhle kratochvíli vyměnit za stavění protipovodňových bariér v Radotíně.

„Tomáš Hudeček (TOP 09), který je pověřen výkonem funkce primátora, vyzval lidi, aby do Prahy nejezdili.“ Tak trochu si říkám, jestli se vůbec dostanu domů. Ale vlaky by snad měly jezdit. „S největší pravděpodobností nejpozději v pondělí bude omezena automobilová i veřejná hromadná doprava.“ Pouštím si videa a snažím se poznat místa, která zobrazují, ale marně. Tak dobře Prahu ještě neznám. I když to jedno místo mi je povědomé… vypadá to jako u zoo, kde jsem viděla část protipovodňových bariér při minulé návštěvě Prahy. Později se ptám domorodce a mám pravdu. Je to přesně tam, kde mi je minule ukazoval.

„14:08 - Hasiči v Praze přestávají čerpat vodu ze sklepů a soustředí se na záchranu lidí z oblastí ohrožených záplavami. Hasiči zároveň staví protipovodňové bariéry a připravují pytle s pískem na zastavení vody. Čerpaly vodu ze 190 domů.“ Vím, že jsem přehnaně starostlivá, ale podobné zprávy se mi nelíbí od té doby, co mám mezi hasiči přátele. Najednou mi to připadá nebezpečnější než je a mám o ně strach. A to je ani moc neznám. Stačí, že jsem o nich slyšela různé příhody.

Video evakuace domova důchodců mi připadá jak z jiného světa! Tohle je fakt tady? V Praze? Kousek od míst, kde bydlím??? Teda ono to není takový kousek, jednak nevím, kde to je, a jednak je Praha velká, ale stejně je to divný pocit. Jako by člověk žil v jiném světě. V „mojí“ čtvrti je klid. Teď snad dokonce ani neprší.

Už je mi jasný, proč jsem si u hasičů připadala jako opravdový prcek. Musí to být pořádní chlapi, aby zvládli všechny ty věci, které potřebují dělat. Ať už jde o tahání těch obrovských těžkých nůžek na vystříhávání lidí z auta, které nám kdysi na střední škole dal jeden dobrák podržet. Asi se musel dost pobavit, protože mi dalo pořádnou práci nepustit je na zem, když mi je jen tak lehce podal, jako by nic nevážili. Nebo přenášení důchodců, stavění bariér a to všechno další.

Zdroje:
http://www.novinky.cz/domaci/303685-on-line-na-prahu-se-vali-velka-voda-povodne-maji-prvni-obet.html a další články na Novinkách.cz

Žádné komentáře: