úterý 18. prosince 2018

Sněch furt padá

Když jsem u kolegyňky slyšela z rádia hrát Last Christmas od Wham! došlo mi, že jsem ještě skoro vůbec neposlouchala koledy. Rozhodla jsem se, že začnu Tublatankou. Jako obvykle. Třeba Pri Betlehemskom salaši, nebo Pásli ovce valasi, nebo Do hory, do lesa  valasi. Zkrátka rockové koledy jsou nejlepší. Ještě si musím vzpomenout, kterou to mám nejradši. Možná hned tu první.

A pak mě napadlo, že by mohly být zajímavé chorvatské koledy. Pustila jsem si tedy nějaký výběr. 

Tak tahle písnička mě tak nadchla, že už jsem ji slyšela snad desetkrát. Nějak se mi stále ne a ne okoukat. A vlastně i z ní vychází název tohoto článku. Když totiž začala v nějakém tom výběru hrát, soustředila jsem se na práci a neposlouchala, ale najednou jsem si nebyla jistá, jestli mi hrají chorvatské koledy, nebo je to nějaký moravský úlet. Textu jsem bez problémů rozuměla. „Sněch furt padá, zvona zvone, srdcá mládá, veselé sem... ústa se smijú.“ Ani si nejsem jistá, jestli je to chorvatština, nebo si někdo dělá legraci.

Pak jsem zjistila, že je to písnička od Klapy Iskon, od nichž už mám pár songů v oblíbených, líbí se mi jejich melodie a jak zpívají. Víte, co to je za písničku? Určitě jo, protože jste dávali větší pozor než já. Já si ji musela pustit několikrát a stejně mě ve výsledku překvapilo, že je tam kousek textu v angličtině. A kdyby se vám víc líbila klidnější verze (k těm Vánocům), najdete ji od Fantomi zde. P. S.: Je trošku jiná, když tam nemá ten anglický text.

Krunoslav Slabinac: Zvoncici
Schválně, co vám to připomíná. ;-)) Vzpomenete si na českou verzi? (Kdyby ne, řeknu vám to na konci článku.)

Klidná, něžná chorvatská je koleda Jacquese Houdka: Pahuljice padajte.

Taky dobrá Colonia: Bozicna noc, ale pro změnu ještě o něco divočejší než dříve uvedené.

Naopak příjemně klidná je Srebrna krila: Božić dolazi, ale asi byste si to neměli překládat „Bůh doleze“. Božić jsou totiž Vánoce, ale dolazi opravdu znamená přichází.

Z těch od Tublatanky mám ještě ráda: Narodil sa Kristus PánBúvaj dieťa krásne.

Zvončiči jsou naše Rolničky. Sretan Božić svakome je Merry Christmas (začíná hrát až v 0:59). Která písnička je v češtině Pahuljice padajte, zatím jenom přemýšlím.

Žádné komentáře: