neděle 29. března 2020

Smrtnost na chřipku/koronavirus

Dumám nad tou smrtností. Na wikipedii se píše, že „Smrtnost neboli letalita je demografický ukazatel, udávající podíl zemřelých ze skupiny zasažené určitým jevem, například chorobou nebo dopravní nehodou.“ Takže vezmu-li 470.000 mrtvých a vydělím počtem nakažených chřipkou, např. 4.000.000, měla bych dostat smrtnost po vynásobení stem v procentech, tzn. 11,75 %. A tak se ptám, jak může být koronavirus, co se týče smrtnosti horší než chřipka?!

Vycházím z článku Chřipka versus koronavirus – podobnosti a zásadní rozdíly, situace k 18.3.2020. Ostatní rozdíly chápu, ano, vím, četla jsem už kde co. Je to každé úplně jiná nemoc. Ale co ta čísla?

Bylo tam uvedeno, cituji: 

Na rozdíl od COVID-19 je chřipka hromadně se vyskytující onemocnění, celosvětově dochází každoročně v průměru k 3 - 5 milionům závažných případů chřipky a k 290 000 - 650 000 úmrtí na onemocnění dýchacích cest v souvislosti s chřipkou.

Úmrtí: U infekce koronavirem je 30 až 40x vyšší pravděpodobnost úmrtí, než je tomu u běžné chřipky. Toto v zásadě platí pro všechny věkové kategorie dospělých, u dětí zatím není dostatek dat pro porovnání. Podle dostupných údajů se u onemocnění COVID-19 uvádí celková smrtnost 0,5-2,8 % (konkrétně v Číně 2,3%, v Itálii 2,8% a v Jižní Koreji 0,5%, tj. průměr dle celkového počtu případů okolo 2,5%), výrazně se zvyšuje s věkem, přičemž nejvyšší je u osob nad 80 let (3,7-14,8 %). U chřipky je celková smrtnost maximálně 0,1 %. Vzhledem k tomu, že se jedná o hromadně se vyskytující onemocnění, v ČR v souvislosti s chřipkou zemře každý rok přibližně 1500 osob, samozřejmě ve značném rozptylu podle závažnosti konkrétní chřipkové epidemie.

P. S.1: Protože je to doslovná citace, neopravila jsem krátké pomlčky na dlouhé, ale vadí mi to. ;-))
P. S.2: Ještě mě napadlo, že bych mohla mít chybu v tom, že se jedná o závažné případy chřipky... a já je brala jako všechny. Aby byl údaj 0,1 % správný, muselo by být nakaženo 290 až 650 milionů lidí.

2 komentáře:

Kamilek řekl(a)...

Nevím, ty čísla se mi zdají divný... Sice je to 10 dní starý článek, ale i tak...
Podle aktuálních údajů WHO https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 je celosvětově infikovaných cca 635 tis, mrtvých 30 tis., což mi vychází smrtnost 4,7 %.
Pěkně to mají zpracované do tabulky na https://www.idnes.cz/koronavirus data přebírají z WHO.
Konkrétně Itálie měla už skoro od začátku smrtnost přes 8 %, teď jsou na 11. Čína 4,02 %, Jižní Korea 1,59 %.
Tak buďto mi v tom odkazovaném článku něco zásadního uniká, nebo soudruzi někde udělali chybu.

Angelika řekl(a)...

Já teď našla článek Smrtnost na koronavirus bude nakonec srovnatelná se sezonní chřipkou, tvrdí imunolog - https://domaci.ihned.cz/c1-66745120-smrtnost-na-koronavirus-bude-nakonec-srovnatelna-se-sezonni-chripkou-tvrdi-imunolog. Takže je otázka, jak to nakonec bude. Každopádně bych se nebála relativní hodnoty 30 až 40krát větší. 40krát 0,1 jsou 4 %.