neděle 6. prosince 2015

Adventní neděle

První adventní neděli už máme týden za sebou, říká se jí Železná. Tak doufám, že jste se během prvního týdne pomalu vánočně naladili, nebo alespoň do dnešního dne zvládli všechen shon a úklid. Já se do toho pustila včera a dneska – místo šití – po kterém jsem tolik toužila, ale místo pořádku mě dosud obklopuje chaos. Mým cílem bylo pomalu se připravit na stěhování do Prahy. Sbalit si všechny věci, které mě napadnou, a zejména ty důležité. Ono se to nezdá, ale taková pánev, hrnec, lžička a utěrka na nádobí mohou být opravdu důležité. Ačkoliv se tedy momentálně nacházím uprostřed chaosu, přeci jen mě alespoň trochu prostupuje klid z toho, že se věci vyvíjejí. Pomalu, ale přece.

Trochu mě mrzí, že ani letos se mi nepodařilo dodržet (nebo aspoň začít a zkusit) adventní půst. Štědrovečerní večeře by pak jistě byla ještě o něco lahodnější. Letos to kvůli nové práci, stěhování a problémům se sháněním bydlení bude trochu náročnější. Před týdnem jsem z toho byla hodně smutná. Miluju Vánoce, je to nejkrásnější období v roce, a když člověk zmešká těšení se, musí čekat zase celý rok. V červenci nebo srpnu to prostě není ono. To až tak v listopadu. A nejhezčí na nich je asi právě to těšení. Nasávání atmosféry, pálení svíček, františků, pohoda s poslechem hudby, mlsání vaječného koňaku…

Jak už víte, svíčky jsem si letos nevyrobila v dostatečném počtu, a tak nemám ani vlastní umělecky ztvárnění adventní věnec. (O věncích jsem psala v článku 8. Adventní věnec (vánoční speciál) a v Adventní...) Jen takového univerzálního chudáčka z předešlých let s pozlacenýma borovýma šiškama. Přesto jsme dnes museli řešit zapeklitou otázku – která svíčka se zapaluje jako druhá? Po směru hodinových ručiček, nebo proti? Hned jsem se hlásila o slovo, že to sice nevím, ale na mém blogu to nejspíš bude. Ale ouha, tuto informaci tu nemám. Takže nastalo googlení. Při něm jsem se dozvěděla, že se dříve zapalovala jenom svíčka v okně na Bílou sobotu, která je před velikonoční nedělí. Nakonec jsem zjistila, že se svíčky zapalují proti směru hodinových ručiček, ale pořád nevím proč. Možná se to dozvím v jedné ze dvou knihy o Vánocích, které jsem si opět půjčila v knihovně. 

Bronzová neděle letos vyšla na 6. prosince, den po Barborce, kterou jsme si pořídili až dnes. Tak snad to denní zpoždění nic neznamená… Proč vlastně chceme, aby vykvetla, kromě toho, že nám to vyzdobí příbytek? Nakonec jsem to našla v jednom z nalezených článků. Prý komu vykvete na Štědrý den (přesně? nebo může i před?), tomu se v příštím roce splní všechna přání. Dříve to dělaly hlavně neprovdané dívky, které chtěly vědět, zda je konečně čeká svatba. (Tak že by? :-))

Příští týden nás čeká Stříbrná neděle následovaná Zlatou.

Zdroje:
http://www.blesk.cz/clanek/radce-zdravi-a-zivotni-styl-zivotni-styl/163659/zacina-advent-znate-jeho-vyznam-a-zvyky-prectete-si-je.html

2 komentáře:

Veber řekl(a)...

Ahoj, trochu nelogicky se ti tam kus článku opakuje a nedává to pak smysl:
"Nakonec jsem zjistila, že se svíčky zapalují proti směru hodinových ručiček, ale pořád nevím proč. Možná se to dozvím v jedné ze dvou knihy o Vánocích, které jsem si opět půjčila v knihovně. … Nakonec jsem to našla v jednom z nalezených článků. Prý komu vykvete na Štědrý den (přesně? nebo může i před?), tomu se v příštím roce splní všechna přání. Dříve to dělaly hlavně neprovdané dívky, které chtěly vědět, zda je konečně čeká svatba. (Tak že by? :-))"
To vypadá, že když zapaluješ svíčky proti směru hodinových ručiček, tak ti vykvetou na Štědrý den...:-D

Angelika řekl(a)...

Jé, moc děkuji, chybička se vloudila. :-) To je to překopírovávání přes txt, abych v tom neměla zbytečné formátování z Wordu.

A jinak - to víš...někomu kvetou i svíčky... brzy doložím fotografií. ;-)