úterý 29. března 2022

Koza v očekávání

So 26. března 2022

Na dnešek jsme si naplánovali výlet na Říp se zastávkou pro pivo v Ctiněvsi. Samozřejmě jsme měli v úmyslu zase vyvenčit Princeznu, i když se minule tvářila, že výlety absolvuje ona kvůli nám. Před odjezdem jsme ještě nakrmili sebe a šli krmit zvířata a nachystat na večer seno do jeslí do chlíva.

Líza pepř-sůl nechtěla z chlíva. Myslela jsem, že se bojí psa, ale pak přišla ke kolečku se senem a nehrnula se k žrádlu, ani k chlebu, a to obvykle bývá jednou z nejrychlejších. Zdálo se mi to divné, a tak jsem ji pozorovala. Pak jsem si všimla, že jí u zadku visí nějaký divný krvavých chrchel. Nešel mi sundat, tak jsem běžela za manželem, co to jako je a jestli koza nebude rodit. 

Mou domněnku potvrdil. Jedná se o otevírání porodních cest, ale může to trvat klidně den a půl. Tak jsme se rozhodli, že nikam na výlet nepojedeme, abychom byli při tom, kdyby se něco dělo.

Začala jsem se těšit na kozí miminko, ale řešili jsme, jak to uděláme s mlékem, když porod dobře dopadne. Na rozdíl od hnědé Lízy totiž nemá tato nalitá vemena. Prý by tam tak tři deci odhadem mohla mít, ale co když bude mít víc kůzlátek. Třeba tři podle toho, jak je tlustá. Vloni jich bylo pět!

Mám-li být klidná, potřebuji krizový scénář. Ten zařídil manžel. Nejdřív zjistil možnosti od kamarádky zootechničky: vykašlat se na nějaké ředění kravského mléka vodou („a modlit se, jestli se to posere nebo neposere“) a koupit mléčnou náhradu („sušák“) cca 200 Kč/kg. Je lepší to mít a třeba dokrmovat. Hned jsem si psala, že se ideálně dokrmuje každé tři hodiny. A taky jsem chtěla telefon na někoho, kdo mi pomůže v případě potřeby. Hrozilo totiž, že najednou povolají manžela (vystudovaného zootechnika) do práce a já tu zůstanu sama (vystudovaný ekonom).

Celý den jsme pozorovali kozu, já mezitím natírala, manžel zedničil, takže jsme se snažili pohybovat venku nejen kvůli koze, ale taky proto, že bylo opravdu nádherně slunečno a teplo. Dokonce jsem byla v kraťasech!

Kozu jsme na chvíli vyhnali ven, aby se protáhla. Ale neměla se ani k žrádlu, ani k ničemu dalšímu, takže jsme ji zase pustili dovnitř a nechali ostatní zvířátka (kozy a beránka) nocovat venku pod střechou. Mělo být snad 5°C. 

Pokračování najdete v článku Jak to dopadlo s kozou.

Žádné komentáře: