Otázka je kdo posoudí zodpovědné chování firem. Další úplatný úřad není ono. Dobrý by byl web kam by lidé a zaměstnanci mohly psát hodnocení, ale to zase zavání vyřizováním si osobních účtů. P.S. Po přečtení knihy No logo se mi z jednání firem udělalo dosti nevolno. Bohužel díky globalizaci začínáme u nás pociťovat obdobné tlaky jaké používají nadnárodní firmy v rozvojových zemích. To pak mám tendenci zvažovat zda vůbec něco kupovat nebo si začít vyrábět v klidu doma sám:-)
Jo, to je pravda, posoudit zodpovědné chování je vcelku těžké... i proto, že k tomu není jednotná metodika nebo vůbec obsah takového chování. Obvykle se uvádí, že by podniky měly něco dělat ve třech oblastech: ekonomické, sociální a environmentální. Jenže dělat NĚCO je trochu málo, že? No, já to beru tak, že každá maličkost je lepší než nic. Takže třeba McDonald pro mě nemůže být společensky odpovědný, protože jeho výrobek je sám o sobě škodlivý, i když tam přidáš ještě deka zeleniny, ale pokud to udělají, aspoň něco dobrého dostanou děti a blázni, kteří se tím živí, a když budou sponzorovat dětské hřiště zase je to lepší než nic. Ale třeba krásně společensky odpovědný mi přijde podnik Zelená domácnost, psala jsem o něm v některém z článků o praní. Pro mě je základem odpovědnosti to, že na sebe podnik bere odpovědnost za to, co dělá. Velice jednoduché – vyrobíš šmejd, uznáváš reklamace a zveřejníš to třeba na svých stránkách. Vyteče ti nějaká chemikálie do potoka – řešíš to sám aktivně, uvědomíš úřady, že je tu tenhle problém a tak, místo aby se průšvihy zametaly pod kobereček. Když se tak chová firma a podporuje v tom i zaměstnance, mají se všichni lépe, zatloukání a tutlání problémů nebo katastrof obvykle vede jen k horším výsledkům. Mě v dotazníku zajímalo, jak se na to dívá běžný člověk/spotřebitel. Protože zaujmout zákazníka tím, že moje firma bude ekologická a kdovíjak super asi nepůjde, když to nebude znát. Jinak certifikáty dávají různé organizace, do nichž se podniky sdružují. Těžko říct, jak moc je to nestranné, ale hlavní je, že se hledá cesta k etičtějším podnikům. A že ji hledají právě ty velké nadnárodní podniky. Snad to znamená i lepší budoucnost. ;-)
Jinak vyrábět si sám doma je super... splníš tím 10. bobříka zručnosti. ;-))
Četl jsem práve výsledky tvého průzkumu o CRS. Jsou povzbudivé, je vydět že zájem o danou problematiku je. Možná i proto, že si dost lidí uvědomuje, že jednou by mohly v neetickém podniku také pracovat a že o to nikdo z nás nestojí. Také mi přijde, že podnikatelé vydělávající snadné peníze ožebračováním ostatních tyto výdělky utrácí společensky nebezpečným způsobem: drahá neekologická auta se kterými jezdí hazardním stylem nedodržujíce předpisy, obří nešetrné rezidence s vyhřívanými bazény, možná i skrytá podpora války?... Bude super pokud se podaří více zveřejňovat zákulisí výroby toho co kupujeme. Hodně se mi v dotazníku líbilo, jak nekteří lidé rozepsali své osobní postoje. Pokud budeš mít nějaké tipy na odpovědné podniky, či stránky tímto se zabívající určitě je zveřejni.
4 komentáře:
Otázka je kdo posoudí zodpovědné chování firem. Další úplatný úřad není ono. Dobrý by byl web kam by lidé a zaměstnanci mohly psát hodnocení, ale to zase zavání vyřizováním si osobních účtů. P.S. Po přečtení knihy No logo se mi z jednání firem udělalo dosti nevolno. Bohužel díky globalizaci začínáme u nás pociťovat obdobné tlaky jaké používají nadnárodní firmy v rozvojových zemích. To pak mám tendenci zvažovat zda vůbec něco kupovat nebo si začít vyrábět v klidu doma sám:-)
Jo, to je pravda, posoudit zodpovědné chování je vcelku těžké... i proto, že k tomu není jednotná metodika nebo vůbec obsah takového chování. Obvykle se uvádí, že by podniky měly něco dělat ve třech oblastech: ekonomické, sociální a environmentální. Jenže dělat NĚCO je trochu málo, že? No, já to beru tak, že každá maličkost je lepší než nic. Takže třeba McDonald pro mě nemůže být společensky odpovědný, protože jeho výrobek je sám o sobě škodlivý, i když tam přidáš ještě deka zeleniny, ale pokud to udělají, aspoň něco dobrého dostanou děti a blázni, kteří se tím živí, a když budou sponzorovat dětské hřiště zase je to lepší než nic. Ale třeba krásně společensky odpovědný mi přijde podnik Zelená domácnost, psala jsem o něm v některém z článků o praní. Pro mě je základem odpovědnosti to, že na sebe podnik bere odpovědnost za to, co dělá. Velice jednoduché – vyrobíš šmejd, uznáváš reklamace a zveřejníš to třeba na svých stránkách. Vyteče ti nějaká chemikálie do potoka – řešíš to sám aktivně, uvědomíš úřady, že je tu tenhle problém a tak, místo aby se průšvihy zametaly pod kobereček. Když se tak chová firma a podporuje v tom i zaměstnance, mají se všichni lépe, zatloukání a tutlání problémů nebo katastrof obvykle vede jen k horším výsledkům. Mě v dotazníku zajímalo, jak se na to dívá běžný člověk/spotřebitel. Protože zaujmout zákazníka tím, že moje firma bude ekologická a kdovíjak super asi nepůjde, když to nebude znát. Jinak certifikáty dávají různé organizace, do nichž se podniky sdružují. Těžko říct, jak moc je to nestranné, ale hlavní je, že se hledá cesta k etičtějším podnikům. A že ji hledají právě ty velké nadnárodní podniky. Snad to znamená i lepší budoucnost. ;-)
Jinak vyrábět si sám doma je super... splníš tím 10. bobříka zručnosti. ;-))
Četl jsem práve výsledky tvého průzkumu o CRS. Jsou povzbudivé, je vydět že zájem o danou problematiku je. Možná i proto, že si dost lidí uvědomuje, že jednou by mohly v neetickém podniku také pracovat a že o to nikdo z nás nestojí. Také mi přijde, že podnikatelé vydělávající snadné peníze ožebračováním ostatních tyto výdělky utrácí společensky nebezpečným způsobem: drahá neekologická auta se kterými jezdí hazardním stylem nedodržujíce předpisy, obří nešetrné rezidence s vyhřívanými bazény, možná i skrytá podpora války?...
Bude super pokud se podaří více zveřejňovat zákulisí výroby toho co kupujeme. Hodně se mi v dotazníku líbilo, jak nekteří lidé rozepsali své osobní postoje. Pokud budeš mít nějaké tipy na odpovědné podniky, či stránky tímto se zabívající určitě je zveřejni.
Super, díky za komentář... jo jo, snažím se k CSR trochu publikovat. :-)
Okomentovat