středa 1. března 2023

Co mě bavilo, když jsem byla dítě

Před týdnem jsem napsala článek Zahlcená prací, ve stresu a co s tím?, v němž jsem vás vyzývala, ať si sepíšete pět až patnáct věcí, které vás bavili jako děti. Cílem je, abyste se měli k čemu uchýlit, když vám bude smutno, nebo budete ve stresu. Nebo jenom hledáte v životě trochu víc štěstí. Tak už je máte sepsané? Zkuste aspoň těch pět. Teď hned.






Možná bych vám mohla pomoct. Bavil vás nějaký předmět ve škole? Co to bylo? Věnovali jste se nějakému sportu? Co jste dělali, když jste byli s kamarády? Nebo sami doma? Nebo s rodiči? Dělali jste nějakou zajímavou aktivitu v létě? A jak jste trávili čas v zimě?





Zamyslete se a užijte si vzpomínání. A pak vám povím, na co jsem přišla já. Ale teď se věnujte chvíli sobě. 



Přišla jsem na spoustu věcí, které mě bavily, když jsem byla malá. U některých jsem byla opravdu malá, u některých už třeba na střední, ale kde vlastně končí dětství? A proč do seznamu pro potěšení nakonec nezahrnout i to, pro co jste objevili vášeň až nyní?





  • hra Logik a šachy s mamkou, adekvátně primitivní deskovky (Člověče, nezlob se) a karetní hry (Zelená louka, Prší – ve čtrnácti pak s kluky zrychlené prší neboli Farak. Našla jsem na internetu pravidla pod názvem Faraon nebo Farář (zde)),
  • šití (Chodila jsem na šití jako malá – tak kolem dvanácti?), později jsem byla na dvou kurzech – první byl dárkem od přítele, druhý s šitím šatů jsem si koupila sama
  • tancování  (Chodila jsem na tancování v páru jako malá. Asi taky kolem dvanácti. Nejvíc si pamatuju jive [džajf]. Pak jsem chodila rok nebo dva s kámošem na společenské tance jako tělocvik. To bylo boží a s láskou na to vzpomínám. Díky, Oto!) 
  • háčkování (v dětství asi hlavně na panenky, ale taky můj růžovo-fialový vak a dírkovaná halenka) a pak i pletení (Bolerko s melounem z nevhodně chlupaté teplé příze, kterému jsem nikdy nevyšila ta černá zrnka a mám pro něj celou věčnost rozpletený spodek, kterým bych ho mohla prodloužit a zase ho nosit viz zde)
  • čtení (Zejména románky, dva současné od Lenky Lanczové: Souhvězdí labutě, Počkej na mě, Radko a pod., ale hlavně historické romány se silnými ženskými hrdinkami od Kathleen E. Woodiwiss: Růže v zimě, Plamen a květ atd., Julie Garwood a její historické romány, ale taky různé ságy pro děti typu Harry Potter, Darren Shan, princezna Mia.)
  • psaní (Vždycky jsem něco psala: deník, citáty, které mě zaujaly, básničky vlastní nebo i opsané, povídky, sloh do školy...)
  • seznamy (filmů, oblíbených písniček, co udělám, až budu mít víc času, nebo až skončí zkoušky, odevzdám bakalářku...)
  • sedět na stromě (Měli jsme na zahradě takovou skvělou jabloň, na které jsem s oblibou seděla jako na gauči, protože měla vodorovné větve tak šikovně uspořádané, že na jedné člověk seděl, o kmen se opíral zády a o druhou větev rukou jako o opěrku křesla.)
  • cyklovyjížďky (Na základce jsme jezdily s kamarádkou nebo později s turisty každé pondělí po škole. Potom jsme vždy skončili na limošce nebo matesech v hospodě. To samozřejmě skončilo s nástupem na střední a především vysokou školu, protože jsem se odstěhovala. A taky povážlivě zhoustl provoz na silnicích. Možná v dopoledních hodinách by to šlo, ale to bych musela celkově změnit svou pracovní dobu.)
  • hraní si s panenkama (Myslím, že mě hlavně bavilo vymýšlet ty příběhy společně s kamarádkami.)
  • primitivní počítačové hry (miny, karty Solitaire, ta nejnovější byla Heroes of Might and Magic a já hrála s oblibou za upíry, protože si sami uměli dosát život. ;-), Dyna, Prince Of Persia, Pac-Man = sbírání bodíků takovou hlavičkou, myslela jsem, že se to jmenovalo Munch, Grand Prix Circuit = velmi primitivní závody formule, Prehistorik = měli jsme pak ještě nějakou oblíbenější verzi hopkání pravěkého člověka)
  • turistika (S rodiči jsme hodně chodili na výlety. A navštěvovali muzea, hrady, zámky.)
  • relax na zahradě = válení na dece/lehátku a opalování se s knížkou, pletením, povídáním, psaním...
  • poslech hudby, tancování si na ní a zpívání,
  • koupel ve vaně,
  • mazlit se s kočkou,
  • bruslení,
  • běžkování,
  • kreslení (spíš v poslední době než v dětství)
  • nějaké nové ruční práce (předení, vyšívání...)
  • dámské jízdy (Pokec s holkama bez chlapů. O holčičích věcech = chlapech, psaní, básničkách, kreslení atd.)
  • kurzy (Učení se novým věcem. Ať už je to kurz předení, výroby mýdla nebo čehokoliv jiného. I když je u toho vždy určitá míra frustrace, jak to člověku zezačátku nejde, je to vždy zároveň povznášející a hodnotné ve vzpomínkách.)
  • prohlížet si fotky (z dětství a dovolených)
  • dějepis/historie
  • matematika a statistiky (zkoumání, jak dlouho spím a pod.)
  • experimenty/pokusy (výroba mýdla, nakládání citronu do soli, česneku do octa, tvorba purpury atd.)

Žádné komentáře: