pondělí 27. ledna 2014

Pollyannina hra

Minule jsem vám tu vyprávěla o Pollyanně, tak dnes je na řadě ta její hra „být jen rád“, ale myslím, že nejlepší výklad umí podat ona sama.

„Inu, je to hra. Naučil mě jí tatíček a je hezká,“ odvětila Pollyanna. „Hrávali jsme ji vždycky, ještě když jsem byla docela malá. pověděla jsem o ní také dámám ze spolku a ony ji také hrály – alespoň některé.“
„A co je to? Já se nevyznám dobře v hrách.“
Pollyanna se opět zasmála, ale také si povzdechla; a v houstnoucím soumraku vypadal její obličej hubeně a zamyšleně.
„Inu, my jsme ji začali s jedněmi berličkami, které přišly v misionářské bedně.“
„S berličkami?“
„Ano. Víte, já jsem si přála panenku a tatíček o ni napsal; ale když bedna přišla, psala ta dáma, že nepřišly žádné panenky, jen ty berličky. Poslali je tedy, že snad by se mohly někdy hodit pro nějaké dítě. A tak jsme začali s tou hrou.“
„Ach ano;ta hra záleží v tom, že se musí vždy najít něco, čemu by člověk mohl být rád – ať je to co chce,“ odpověděla vážně Pollyanna. „A začali jsme ji právě tenkrát – s těmi berličkami.“
„Inu, pro pána krále! Nevidím v tom nic, čemu by člověk mohl být rád – dostane-li pár berlí, když si přál panenku!“
Pollyanna zatleskala rukama.
„Je v tom – je v tom,“ jásala. „ale ani já jsem to nemohla najít, Nancy, s počátku,“ dodala s rychlou poctivostí. „Tatíček mi to musil říci.“
„Inu, tak to teď řekněte vy mně,“ skorem mrzutě vyzvala ji Nancy.
„Jemine! Inu, člověk může být rád, protože – jich – nepotřebuje!“ zvolala s vítězným jásotem Pollyanna.“Vidíte, že je to docela snadné – jen když člověk ví, jak se to dělá!“

„A čím těžší to je, tím je to zábavnější, když se to najde…“

„Víte, když se snažíte najít něco, čemu můžete být ráda, zapomenete jaksi na to ostatní…“
(str. 37–38)

Je to extrémní pozitivní myšlení, to je jasné, ale připomíná mi to ten vtip o tom, jak rodiče mají dvě děti. Jedno optimistické a jedno pesimistické a chtějí zjistit, jestli se to dá nějak změnit, a tak tomu pesimistovi k Vánocům darují ohromné množství hraček a tomu optimistovi dají doprostřed pokojíku hromádku hnoje. Po slavnostní večeři se děti mohou jít podívat do svých pokojíků. Rodiče jsou za chvíli za nimi. Z pokoje pesimisty slyší pláč. Otevřou dveře, dítě stojí nad hračkama, pláče a nešťastně lomí rukama: „Takových hraček! Kam já to jen dám?“
 
Vtom se z pokoje optimisty ozve radostný jásot. Dítě poskakuje kolem hromady hnoje, a když nakouknou dovnitř nadšeně volá: „To je hnůj, takže tady někde musí být koník!“
 
Myslím, že je lepší doufat, že tady někde bude koník…

Další články na toto téma:
Pollyanna

Žádné komentáře: