pondělí 16. července 2018

Meruňkové šílenství

V Po 16. 7. jsem po náletu na kamarádův sad až do 00:30 dělala meruňkový koláč a marmeládu. Aktivně jsem udělala rovnou několik druhů. Označila jsem je jednoduše:

Marmeláda 1 (Apetit): 1 kg meruněk + 300 g cukru, vařit až to zhoustne, přidat 200 g cukru a lžičku kyseliny citronové a povařit pět minut.

Marmeláda 2 – Domácí meruňkový džem z Burgundska: Na venkovských trzích v Burgundsku ho můžete koupit ještě dnes. Obsahuje poměrně málo cukru a žádné konzervanty, takže vydrží jen pár týdnů. Stejně ho ale zlikvidujete daleko dřív.: 1 kg zralých meruněk, rozpůlených a vypeckovaných, 2,5 cm kousek čerstvého zázvoru, oloupaného a nastrouhaného, 220 g krupicového cukru. Půlky meruněk rozkrojte ještě na dva nebo tři kousky a ty vložte do hluboké mísy. Přimíchejte zázvor i cukr, přikryjte a nechte přes noc na chladném místě. Směs přemístěte do velkého hrnce s těžkým dnem a za pomalého míchání přiveďte k varu. Zvyšte plamen; džem by měl zhoustnout, ale jenom tak, aby pořád stékal z vařečky. Vařte osm až deset minut; míchejte hlavně ke konci, aby se směs nepřipalovala. Dejte džemu pár minut na vychladnutí. Přelijte do sterilizovaných nádob a nechte úplně zchladnout. P. S.: Místo zázvoru jsem dala trochu nastrouhané cejlonské skořice, protože se mi nepodařilo zázvor sehnat a přítel ho nemá rád. 

Marmeláda 3 se mi povedla nejvíc – je krásně tuhá, i když možná trochu málo sladká. A popravdě, je to stejně jako všechny moje ostatní džem! Na kilo ovoce jsem použila 500 g Extra želírovacího cukru Dr. Oetkera slibujícího džem s 66 % ovoce.

Do několika velkých sklenic jsem zavařila meruňky jako kompot. A pak do několika malých vyzkoušela pikantní chilli meruňky. S těmi bylo asi nejvíc práce, protože mi napoprvé nechytla víčka, takže jsem je musela ještě navíc zavařovat. Prý se hodí ke grilovaným masům nebo k rýži s masem na orientální způsob, nebo k vanilkové zmrzlině.

1 kg meruněk, omytých, vypeckovaných
8 sušených chilli papriček
12–16 kuliček nového koření
150?g cukru krupice či krystal

Příprava jídla
Do sterilizovaných sklenic naskládejte meruňky a přidejte 2 sušené chilli papričky a pár kuliček nového koření. Svařte půl litru vody s cukrem a ještě teplým nálevem meruňky zalijte. Zavíčkujte a zavařujte 20 minut při 80°C.

Zavařování pokračovalo i v úterý večer a ve středu ráno (od pěti do osmi), pak jsem prohlásila: „Šichta skončena, můžeme jít odpočívat do práce.“ 

Večer jsme jeli pro broskve!

Žádné komentáře: