úterý 24. prosince 2013

10. Knihy o Vánocích (vánoční speciál)

Jak už víte, jsem celkem dost studijní typ a někdy jdu na věci poněkud více technicky či systematicky, ale tento přístup se mi osvědčil, tak to ani jinak dělat nechci. A tak jsem si, jak je mým zvykem, vybrala literaturu k tématu Vánoce. Rozhodla se ji prostudovat, získat z ní maximum a napsat vám o tom.

Kochová, L.: Velká kniha o Vánocích. ISBN 978-80-204-2357-7. Knihu jsem si koupila myslím vloni nebo předloni, protože byla krásná, barevná a obsahovala všechno, co bych od knihy o Vánocích očekávala. Teda pokud si sama nenapíšu lepší. ;-) Je na křídovém papíře, takže ta spousta obrázků, které obsahuje, vypadá skutečně krásně. A dozvíte se toho v ní spoustu, mimo jiné i to, že Vánoce nejsou soutěž, kdo víc napeče, dřív uklidí, víc utratí. Vytkla bych to, že všitá červená záložka je příliš krátká! Kdybych měla hledat chyby, mohla bych vytknout, že kapitolka o slavení Vánoc v různých zemích je příliš krátká (vždy jen pár řádků) a navíc u každé země není to samé. Někde se dozvím, kdo roznáší dárky a kdy, co typicky jedí a další zajímavosti a jinde (třeba u Itálie) se nedozvím téměř nic.

Samek, S.: Kočičí Vánoce. ISBN 80-7205-642-5. Krásně ilustrovaná kniha s nejrůznějšími příběhy výhradně o kočkách, ale někdy natolik personifikovanými, že máte pocit, že čtete o lidech. Řekla bych, že je to pěkné počtení a také trochu poučné. Zkrátka jako klasické pohádky. Jen je to povídání o zvířátkách. Ani nevím, čím mě zaujala, nebo jak jsem se k ní dostala. Myslím, že jsem jen procházela knihovnou a pak jsem uviděla tohle. A musela jsem si ji půjčit. Však víte… kočky.

Tischerová, C.: Moje nejkrásnější vánoční knížka. ISBN 80-7186-132-4. Tuto knihu máme doma, co pamatuju. Ono je vlastně tak trochu pro děti, ale když si ji pročítám znovu a znovu, nestačím se divit, kolik jsem toho od dětství zapomněla. Třeba jak skládat a vystřihovat papírové hvězdy do oken. Před čtrnácti dny to bylo celkem vzrůšo, protože nám pořád vznikaly všelijaké podivné ozubené čtverečky místo osmicípých pravidelných hvězdiček. Knížka je unikátní tím, že obsahuje minimum receptů, ale také nějaké návody, koledy a povídky. A také pár básniček. Zajímavá je pohádka Haralda Pariggera Neobyčejná vánoční cesta pana Kakabuse, která nápadně připomíná Dickensovu pohádku Duch Vánoc.

Toufar, P.: Vánoce. ISBN 80-86006-24-7. K téhle knize jsem se dostala přes odkazy. Četla jsem si na internetu cosi o Vánocích a zjistila, že bych se mohla dozvědět více odsud. Tak jsem si ji honem půjčila. Ale bylo to velké zklamání. Je velká a těžká, ale mnohem méně nabitá informacemi, než bych očekávala

Vánoční dobrá rada Jak prožít Vánoce přátelsky vůči životnímu prostředí. ISBN 978-80-86305-12-7. Pěkná příručka, jen škoda, že tam autoři nejsou uvedeni konkrétně. Působilo by to důvěryhodněji. A pro nevěřivce by se hodilo víc čísel.

Zindelová Michaela a kolektiv. Česká vánoční kniha. Obyčeje, zvyky, koledy, výzdoba, recepty a mnoho dalšího. Nakladatelství XYZ, s . r., Praha, 2010. ISBN 978-80-7388-250-1. Kniha sloužící jako encyklopedie Vánoc. V době bez internetu by to asi byl trhák. V roce 2023 oceňuji laické fotko, které sice nejsou tak pěkné, ale není to komplet Shutterstock, jako u některých prvoplánově líbivých.

P. S.: Tohle nejsou všechny knihy o Vánocích, ale ty, které mám víceméně přečtené, a mohu vám o nich napsat pidirecenzi.

Žádné komentáře: