pondělí 29. září 2014

Mylné představy o organizování

  1. Někdo organizovat umí a někdo ne. – V současnosti se v psychologii spíše než k poděděným vlastnostem a danosti různých prvků kloníme k tomu, že téměř všemu (ne-li skutečně všemu) se dá naučit. Rozvíjet můžete logické myšlení, kreativitu a nevím, co všechno další, a zrovna tak svoje organizační schopnosti. Dokonce jsem se někde dočetla, že někdo, kdo například k umění (řekněme hraní na housle) nemá vůbec žádné vlohy, může být mnohem lepší než jiný, který vlohy má, ale svůj talent nerozvíjí. Talent je jen začátek, odrazový můstek. Musíte se odrazit, abyste mohli skočit nejdál! Organizování je velice prosté, když víte jak na to. :-)
  2. Dát věci do pořádku je náročná a beznadějná dřina. – Ať už máte libovolné množství věcí, jejich roztřídění zabere jen určitý čas a ten se vám mnohonásobně vrátí už jen v tom, že věci přestanete hledat.
  3. Je nemožné pořádek udržet. – Pokud bude váš systém pořádku odpovídat vám, můžete ho udržovat snadno. Ale když se s věcmi neustále perete, je obtížné dělat to, co se vám dělat nechce, protože vám to nedává smysl. S tím souvisí také to, že pokud chcete svůj systém aplikovat na společný majetek nebo prostory, je vhodné probrat ho s dotyčným člověkem a ukázat mu jeho výhody, příp. přizpůsobit i jeho potřebám. „Stejně jako zdravá životospráva a pravidelné cvičení, je organizování způsob života, který vyžaduje kontrolu a nepolevující snahu, dokud vám nepřejde pod kůži.“ – Ale stojí to za to. ;-)
  4. Organizování zabírá příliš mnoho času. – Mnohem více času (a nervů) ztratíte tím, že věci hledáte, uklízíte je pod postel, musíte si je půjčovat nebo kupovat znovu… Když nemáte věci a činnosti zorganizované, valí se na vás ze všech stran a utiskují vás. Dusí vaši kreativitu i dobrou náladu. Zorganizujte si je a užijte si pocit svobody!
Zdroj: Julie Morgenstern: Jak si udělat pořádek doma, v kanceláři a v osobním životě.

Žádné komentáře: