sobota 6. září 2014

Miluju limoncello

Limoncello z Elby
Tenhle likér jsem poprvé okusila asi před dvěma roky a nechutnal mi. Zdál se mi divný a jakoby umělý. Tentokrát jsem se po něm jen olizovala a dokonce jsem si jeden koupila domů. Možná s ním budu v lednu vzpomínat na slunnou Elbu. A těšit se na příští prázdniny. (Sice jsem původně zamýšlela načít ho slavnostně na Vánoce, ale ty si užívám i bez toho, zato leden a únor jsou vždycky takové pošmourné, nudné a škaredší… snad až depresivní. Takový někdy umí být i sychravý listopad, ale to se už člověk těší na Vánoce. V lednu se není na co těšit – léto je ještě příliš daleko a jaro se zdá také na hony vzdálené. I proto pro vás chystám na únor další soutěž. A možná by limoncello mohlo být i jednou z cen…)

Samozřejmě jsem se po příjezdu domů začala pídit po tom, co to vlastně je limoncello, jaký má původ, jak se vyrábí a jestli bych si ho mohla udělat sama. Kamarádka tvrdí, že její přítel ho dělá výborné. Třeba mi dá recept… a k tomu ochutnat. ;-)

Ačkoliv se jedná o citrónový likér, bývá obvykle sladký. Podle chlapů tlamolep, ale lepší než griotka. Pravé limoncello se vyrábí v jižní Itálii ze sorrentských citrónů (odrůda limone di Sorrento… snad se dá koupit i v Makru u nás). Italové si ho často vyrábí doma z citrónů z vlastní zahrádky podle tradiční receptury. Tak to se mi asi nepovede.

Dneska už se dá limoncello koupit i u nás v Česku. Otázkou je jaké a za kolik. Seženete třeba 700 ml 35 % alkoholu za 635 Kč. Dle prodejce se jedná o tradiční sicilský citrónový likér vyrobený macerováním chemicky neošetřené citrónové kůry ze sicilských citrónů.

Správně se má dle Emanuela Ridi obsah alkoholu v likéru pohybovat mezi 28 a 32 %. Limoncello má od italského ministerstva zemědělství ochrannou známku původu: prodotti agroalimentari tradizionali.

Požívá se buď vychlazené jako digestiv (čili po jídle), údajně je nejchutnější, když má konzistenci husté tekutiny, nebo se přidává do koktejlů, sorbetů, tvarohových koláčů a krémových náplní.

Až objevím ten správný a chutný recept – dám vám ho zase na stránky Angelika vaří. ;-) A to 20. dubna 2015!

Zdroje:
http://hobby.blesk.cz/clanek/hobby-moje-hobby/203183/nejlepsi-recept-sladke-limoncello.html
http://www.winemarket.cz/produkty/destilaty-a-likery/liker-limoncello-35-700ml-limonio.php
http://www.kudlanka.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=2547
http://dolcevita.blog.cz/1108/sladky-liker-plny-slunicka-limoncello
http://cs.wikipedia.org/wiki/Limoncello

Žádné komentáře: