čtvrtek 4. září 2014

O spící princezně, šípkových růžích a uražené víle (****)

Jarmila Turnovská napsala scénář k hodinové pohádce z roku 1983. Růženka (Eva Horká) se má kvůli zlé víle Grizeldě (Simona Stašová) píchnout do prstu právě v den svých šestnáctých narozenin. A protože druhé dvě víly Žofinka (Sylva Sequensová a Fílinka (Helena Friedrichová) zlou vílu popichují, že sudba na sto let spaní je k ničemu, když ji pak stejně probudí princ, vezmou se a budou šťastní, vymyslí to Grizelda ještě trošku jinak. Princeznu zaujme pasáček ovcí Vašek (František Kreuzmann), jehož hlas je mi dost nesympatický a občas se chová děsně nafoukaně na to, že mluví s princeznou. Krále hraje Adolf Filip a příliš hrdou královnu Milena Dvorská. Nebýt královny, která Grizeldu na křtiny své jediné vymodlené dcerky Růženky nepozvala proto, aby jí do niti osudu nepřipletla trochu trní, možná by žádná takováhle pohádka nebyla. A když už ji nepozvala a Grizelda vyřkla svou kletbu, mohli se jí zkusit omluvit a zahrnout ji dary, jak si přál král. Ale pro královnu to bylo pod její hrdost, což mi vzhledem k riskování života svého jediného dítěte připadá poněkud nevhodné. Chůvu hraje Miriam Hynková a komornou Ljuba Krbová. O Růženku se uchází princ Jaromír (Václav Vydra) a princ Slavomír (Jiří Knot). Vaškovu matku hraje Anna Kreuzmannová.

Čtyři hvězdičky má ode mě za to, že se mi líbila. Jinak je to asi spíš průměrná pohádka, ale zaujal mě trochu jiný nápad jak by to mohlo skončit. A herci byli skutečně přesvědčiví, třeba kňourající chůva, která ví, že když princezna na sto let umře, ona jí už děti nepochová. Na ČSFD má pohádka 50 %.

Žádné komentáře: