úterý 23. září 2014

Hematitová pláž

Hematitová pláž (foto: Lenka)
Z Porta Azzurra jsme vyrazili na černou hematitovou pláž. Laghetto di Terranera – jediná sladkovodní laguna na Elbě, navíc se sirnatou vodou, která je údajně dobrá na pleť, se nachází asi dva kilometry za městem. V nedalekém dole Miniera di Terranera se těžil pyrit, magnetit, limonit a hematit, což je oxid železitý. Patří mezi nejrozšířenější minerály, ale obvykle jen v malých koncentracích. Je nádherně černý, ale jako prášek je červený. Ve větších akumulacích je důležitou rudou železa. Přestože hematit najdete i v Čechách, dočtu se na stránkách o minerálech Dalibora Velebila: „Nejkrásnější hematity se vyskytují na ostrově Elba ve starých železnorudných povrchových dolech v okolí Rio Marina. Zde tvoří hematit drúzy až několik cm velkých hojnoplochých černých silně kovově lesklých krystalů.“ Hematit na vzduchu koroduje kvůli vysokému obsahu železa a pyrit se rozpadá.

Na koupání v moři a sirném jezírku dostáváme dvě hodiny. Protestujeme a průvodce svolí ke třem, což je super, protože se nám tam opravdu líbí.

Nejdřív jdu na kopec, kde objevím krásný strom, který má u kořenů stružky síry. Obojí si musím vyfotit.
Okouzlující strom

Síra u kořenů stromu

Ještěrka

Nejprve jdu do moře, protože jsem se zařekla, že i když se mi třeba někdy nebude chtít, budu se koupat vždycky, když to půjde. Půjčím si potápěčské brýle, nechám se nasměrovat a vydám se hledat kolo z těžební věže. Má být asi v jedné třetině mezi dvěma skalami. Najdu ho snadno, ale ten pohled na něj je mi tak nepříjemný, že zase honem plavu zpátky. Při vylézání na pláž si všimnu ježků docela blízko svých nohou, a tak už se po zbytek doby tady budu koupat jenom v tom báječně teplém jezírku.

Sirné jezírko
Po návratu k nám do kempu luštíme šifru o Napoleonův poklad – a úspěšně, i když ještě neznáme všechny řádky. (Připomínám, že kdo ji vyluští do konce září, dostane pět bodů do únorové soutěže.) A pak se jdeme koupat k moři k nám do Lacone. Večer se po informativní schůzce smějeme Petrově hlášce: „Koukáte na mě, jako kdybych nevěděl, o čem mluvim.“

Zdroje:
vlastní poznámky z deníku + vlastní fotky