Líbilo se mi, jak na něj všichni zírali. Zpočátku jsem z toho byla značně nesvá, a když se lidé kolem ulice zastavovali, ukazovali si na nás a smáli se, pořádně jsem znejistěla a co nejvíc nenápadně se snažila urovnat si vlasy, šaty a rozmazané oční linky. Jindy jsem si byla jistá, že vypadám normálně a nechápala, čemu se tak smějí. Až po čase jsem si zvykla, že to je reakce na auto, nikoliv na mě.
Článek s názvem „Automobil s perspektivou“ nacházím ve
VTM (= Věda a technika mládeži) z roku 1974, šesté číslo, stránka 196. Trochu mě zaskočí tak vysoké číslo stránky, a tak se podívám na předcházející časopisy a hned vím, že to číslovali postupně, jako by předpokládali, že si je někdo sváže do knihy, jako jsme to udělali my. Jen pro informaci - tehdy stál časopis 2,50 Kčs.
Jen minimum aut můžete zaparkovat do „hangáru“ na nákupní vozíky před obchoďákem. Taky vám ho jen tak kamarádi-provokatéři nepřenesou mezi sloupky, odkud jen stěží vyjedete. A hlavně málokterý auto vám můžou jen tak ze srandy obalit potravinářskou fólií jako by to byla bageta. A takhle jsme ho jednou před domem nalezli my. |
„Dozadu se ale nastupuje skvěle. Obě přední sedadla se dají sklopit včetně sedáků, tento způsob svou praktičností dosud nikdo nepřekonal. Interiér včetně sedadel pokrývá z velké části koženka, na stropě je (originální) koberec jak z televizního obýváku.“ Musím se smát, když čtu to o tom koberci… jo, přesně tak mi přišel a navíc byl podepřen nějakou podivnou tyčkou… opravdu podivnost, ale hezky se na to vzpomíná. A to to má ještě pokračování: „Ten se ale během testu ukázal jako velmi problematický. Za jízdy při brzdění se nenápadně posouvá směrem dopředu, až se vysmekne ze zadní zádržné gumy a sveze se na hlavy cestujících. Naučenými grify je ale možné jej i během řízení usadit zpět, a ještě si při tom trochu protáhnout tělo.“ Jakub Stehlík, autor článku, si získal moje sympatie za skvělý sloh.
Pár technických údajů: Vzadu uložený motor je řadový vzduchem chlazený dvouválec OHV o zdvihovém objemu 594 cm3. Rozměry vozu 3053 mm x 1377 mm x 1335 mm, palivová nádrž 21 litrů, zavazadelník (= kufr) 100 litrů. „Pohotovostní váha 580 kg (z toho vpředu 230 kg), nosnost 320 kg.“ Čili sice uveze 4 osoby, ale každá musí mít maximálně 80 kg i se zavazadly. „Nejvyšší rychlost 105 km/h, spotřeba 6 l/100 km, akcelerace 0–400 m za 24,3 s.
„Uvést „stošestadvacítku“ do chodu vyžaduje jistou dávku fantazie a také cviku. Klasická spínací skříňka, do které se musí strčit klíč a sepnout elektrický okruh je na svém místě pod volantem, ale samotné startování probíhá zatáhnutím za páčku umístěnou vedle ruční brzdy.“ Tak ani moc nelituji, že jsem si s tím nestihla zajezdit, asi by to pro začátečníka nebyla sranda ani nastartovat! „Malý fiátek je však přes svůj papírový výkon překvapivě živý. Na semaforech startuje pohotově a v městském provozu rozhodně nikoho nezdržuje. Kdyby se jezdilo podle předpisů, stačil by i mimo město. Devadesátka je pro něj lehce dosažitelnou rychlostí, a to i přes to, že udávaná nejvyšší rychlost je 105 km/h. S kopce sviští ještě o něco rychleji, ale kromě toho, že si s ním vítr nepříjemně pohrává, burácení motoru je téměř nesnesitelné.“ – Troufám si dodat, že na to si zvyknete… nic jiného vám stejně nezbude. Ale celkem nepříjemně do něj táhlo, a protože už po těch letech nefungovalo topení, bylo ježdění v zimě celkem náročné i s dekou přehozenou přes nohy.
Zajímavostí je, že si v Polsku vysloužil přezdívku Maluch (= malé dítě nebo „něco malého“), kterou později výrobce převzal jako oficiální název auta. Zvláštní jsou i další přezdívky z jiných států: Peglica (žehlička) v Chorvatsku a Srbsku; ve Slovinsku Bolha (= blecha), Piči-poki (= rychlý a mocný), Kalimero (podle smyšlené postavy), v Maďarsku kispolszki, kispolák, törpe-polyák (= malý polský, polský trpaslík) nebo egérkamion (= myší náklaďák), Bambino (italský výraz pro dítě) užívaný v Irsku a Velké Británii. Na Kubě byl nazýván Polaquito a v Chile Bototo, což snad znamená něco jako bota.
Málem jsem zapomněla na jeden pěkný textík v kulaté značce na skle, kde dřív bývalo CS, tak tam nyní měl někdo: "Dokud nás STK nerozdělí."
Zdroje:
uvedené časopisy
vlastní foto
http://cs.wikipedia.org/wiki/Fiat_126
http://auto.idnes.cz/fiat-126-maluch-polsky-luxus-ddq-/auto_ojetiny.aspx?c=A040517_110406_auto_ojetiny_fdv
http://www.126fan.cz/index/index.php – fan klub 126
Žádné komentáře:
Okomentovat