úterý 11. listopadu 2014

Susedia (trojdílná série) (****)

Slovenský seriál, do kterého jsem se velmi rychle zamilovala, snad už po zhlédnutí jednoho nebo dvou dílů. Samotnou mě to trochu překvapilo, neboť nesnáším sitcomy. Smích diváků mi připadá otravný a ruší mou podívanou. Navíc mi vnucuje, že je něco k smíchu, i když já na tom nic legračního nevidím. Jako by se tím snažil dávat najevo, že nemám smysl pro humor. Ale v tomhle případě je to jiné.

Každá série má 17 dílů a ty trvají přibližně půl hodiny, což je výhodné pro diváky, kteří stále mají málo času. Původní vysílání bylo v roce 2006/7 a ústřední píseň, která je značně chytlavá a optimistická, nazpíval Pavol Habera. I díky ní jsem si ten film tolik oblíbila, protože když si ji zabroukáte, těžko se můžete dál mračit.

Seriál vypráví příběhy ze života dvou sousedících rodin: Maďarů Lászla a Ildikó, kteří mluví dost podivně slovensky a sem tam přidají i nějaký ten maďarský výraz, což ale vůbec neovlivňuje pochopení a srozumitelnost filmu, a Slováků Františka a Zuzany. O srandu se též stará jejich známá Marta.

Na ČSFD dostal seriál 53 % a objevují se zde kritiky slovenského humoru. Já se naproti tomu skvěle bavím a nejrůznější přeřeky a špatně použitá slova považuji za inteligentní humor, který dal tvůrcům jistě značnou práci. Vřele doporučuji alespoň pár dílů, kterým jsem přiřadila tři hvězdičky. To jest celou třetí sérii. Návaznosti nejsou nutné, i když je to asi někdy lepší.

„Mumia vracia.“
„Nie nie nie, Ildikó. Múmia sa vracia. Hej? Keď nedáš sa na správné miesto, má to úplně iný význam.“
„Aký spojovník mezi múmiou a Majkou?“
„Velký. Tiež sa objaví, keď ju nikto nečaká.“

„Ahoj Lászlo.“
„Reč už vrátila.“
„Dobre vyzeráš.“
„To nic, aj zrak sa napraví.“

Doplnění 31. 7. 2021:

Tak jsem na wikipedii objevila, že od roku 2018 začali natáčet další série: čtvrtou až devátou, dohromady se 102 díly.

Ildikó: „Lacikám, ty nepovieš nič? Budeš na mňa iba kúkať ako ten škrečok z toho, z Doby ladovej?!“
Lászlo: „Ildikó mě je tak zle, že ja bojím, že ak otvorím ústa, tak nejak stane niečo nečekané a nikdo nepotěší.“

František: „Lászlo, žiješ?“
Lászlo: „Žijem, ale neviem či z toho těším.

Zdroje: 
https://www.csfd.cz/film/224711-susedia/prehled/
http://sk.wikipedia.org/wiki/Susedia_%28slovensk%C3%BD_seri%C3%A1l%29
Pokud chcete vědět víc, doporučuji navštívit: http://www.susedia.estranky.cz.

Žádné komentáře: