středa 12. března 2014

Hemisféry

Tradičně je velký mozek (viz včerejší článek) rozdělován na „levý“ a „pravý“. Lépe řečeno: skládá se ze dvou hemisfér, které jsou spojeny mostem z nervových vláken. Woodward (2011, s. 12) uvádí, že každá hemisféra ovládá protilehlou stranu těla. Přitom jsou každé připisovány jiné dovednosti:

Levá mozková hemisféra se běžně mezi lidmi označuje jako tzv. akademická, intelektuální, podnikatelská atp. Tato oblast je bohužel protežována většinou současných vzdělávacích systémů. Dnes se preferuje matematika, jazyky a přírodní vědy, na výtvarné umění, hudbu, tanec a tvůrčí myšlení se poněkud zapomnělo. Levá hemisféra je zaměřena logicky, na racionální stránku myšlení a na jazykové schopnosti. Patří sem schopnost vyjadřovat myšlenky slovy, vědecké myšlení a logika, racionální úsudek, analýza problémů, práce s čísli, psaní a čtení, posloupnosti a seznamy přehledy, analýzy, linearita, motorické reakce, pojem o čase. Parlette (2003, s. 37) uvádí, že „levá polovina mozku rozděluje informace na jednotlivé části, aby je mohla analyzovat a seřazovat. Umožňuje nám plynout s dějem a činit z toho, co se děje, logické závěry.“

Pravá mozková hemisféra se obvykle mezi lidmi označuje jako tzv. umělecká, tvůrčí, intuitivní atd. Věnuje se spíše tvůrčím myšlenkovým pochodům, emocím, intuici, prostorovému vnímání (práci s trojrozměrnými tvary), umění (především vizuálnímu), představivosti, chápání původně nesouvisejících pojmů, hudbě a rytmu, dennímu snění, barvám, dimenzím a úkolům vyžadujícím holistický přístup, tedy povědomí o dané věci jako celku (gestalt).

Buzan (2007, s. 44–45) uvádí, že zlepšíme-li si dovednosti v té oblasti, v níž jsme slabší, zlepší se podle vědeckých výzkumů i výsledky v opačné oblasti, např. jedinci, kteří měli potíže s výtvarnou činností se přihlásili na kurz malby a následně se zlepšili i v předmětech jako je geometrie. V Krásné paní (2014, s. 37) se uvádí, že vlohy pro různé činnosti máme všichni stejné, jen jsme je nechali v nečinnosti. Parlette (2003, s. 37) dodává, že nám pravá hemisféra pomáhá vnímat svět jako celek. 


Fajn a co s tím? 

P. S.: Další češtinářské překvapení! O rozdílu mezi slovy protěžovat a protežovat jsem neměla ani tušení! Protežovat znamená dle internetové jazykové příručky „vlivně podporovat, chránit někoho, něco; dávat někomu, něčemu přednost ke škodě někoho, něčeho jiného“. Zatímco „protěžovat se“ znamená stávat se dlouhým nesením těžkým; pronášet se.

Žádné komentáře: