čtvrtek 29. května 2014

O hlúpej žene (*****)

Hodinová slovenská pohádka z roku 1996 má na ČSFD 71 % a já ji také považuji za velmi zdařilou. Trvá 52 minut a skutečně mě zaujala. Byla natočena na motivy pohádky Pavla Dobšinského. Scénář napsal Ladislav Munk.

Hlavní postavou je Jurko (Ján Kroner), který se nechce ženit. „Mne ženy netreba, taká žena všade bola, všetko videla, všetkému rozumie, do všetkého vraví, ale osoh z toho žiaden. Veľa preje, veľa pre fintí. Na čo by mi bola.“ 


A tu se ho chlapi v hospodě ptají: „Jurko, a čo takú, čo len to spraví, čo jej povieš. A z majetku neodoberie, ale riadnu kôpku zlata pridá.“ Tisíc zlaťáků jako věno se hodí. Pěkná je, tak proč by si ji nevzal?

První varování přišlo krátce po svatbě, když se jí ptal: „Či si spokojná?“ 


A odpověď Betky (Zuzany Tlučkové) byla: „Ako ty povieš, muž môj.“ A brzy pochopil, jak to mysleli, když mu říkali: „Inak je pracovitá, len jej treba povedať.“ Dost možná vám hlavní hrdinka připadá povědomá – zahrála si totiž hlavní roli v seriálu Susedia. Tou dobou jí bylo 34 let a byla opravdu krásná. Dále hráli: Peter Bzdúch, František Desset, Oľga Solárová, Branislav Bystriansky, Vladimír Kostovič, Rasťo Rogel, Zuzana Vačková-Rogelová, Dušan Tarageľ.

„Ja len ako povieš, muž môj. Len to, čo povieš,“ říká plačtivě a dívá se na něho krásnýma očima. A když se směje a raduje, že udělala něco pro svého muže, je úžasně roztomilá. Snad ani zlobit by se na ni nedalo. 

„Len to?“ 
„Mmm. Veď ja všetku prácu zastanem, len povedať mi treba.

Fajn hláškou je i: „A teba doma nič nenaučili?“ 

„Ako že nie. Poslúchať.“

„Ak ho nenájdeme, budeme mať len hanbu a najdrahší hrnček na svete.“ 

„A to je zle?“ ptá se nevině.

Na závěr filmu se mu hospodská posmívá: „Počula som, že máš ženu, akú si si prial. Všade nebola, všetko nevie, do nikoho sa nestarie, len ako ty povieš.“

Ale naštěstí je to pohádka a poněkud Jurko je na svou ženu mírnější než onen horník z pohádky O hloupé havířce. Na konci mudrují: „Šťastie sa nedá kúpiť.“
„Ale ani rozum.“
„Ani láska.“
„A bez nich sa nedá.“
„Treba ich v ľuďoch hľadať a pritom občas človek i na iné natrafí.“
(Myšleno peníze, které ho původně ke svatbě přivedly, a nakonec našel mnohem větší poklad.)

A zde můžete pohádku vidět online: https://www.youtube.com/watch?v=UMjdDQQgFcQ

Žádné komentáře: